להבין סרטים – סיכום : תאורה

להבין סרטים – סיכום : תאורה

להבין סרטים : מבוא לאמנות הקולנוע – סיכומים

תאורה: בהיר וכהה

השליטה של הסרט באיכות הגוונים של התמונה מבחינת בהירות וכהות נעשית באמצעות אמצעי תאורה וכן אמצעים צילומיים כמו רגישות סרט הצילום, פתיחת הצמצם וכו'. לתאורה אפקט מכריע בקולנוע ובעיצוב המיזנסצנה משום שהיא מסוגלת לעצב את האווירה של הסצנה ולהכווין את התייחסותו של הצופה למתרחש.

סגנונות תאורה בקולנוע מצויינים לרוב במפתחות (key). עצמה גבוהה (high key) היא תאורה בהירה ואחידה שאינה יוצרת צללים מרובים. לעומת זאת תאורה ניגודית (high contrast) יוצרת מוקדי תאורה שונים ובלתי שווים בפריים ומשווה אווירה דרמטית. תאורה עמומה (low key) מפזרת אור נמוך ברכות ויוצרת אווירה אפלולית.

לתאורה ולגווני הבהיר והכהה יש משמעויות סימבוליות ותרבותיות רבות שאותם יכולים יוצרי קולנוע לנצל לצרכיהם. הכהה מתקשר לאפלה, רוע, מיסתורין וסכנה ואילו הבהיר מתקשר לאמת, ביטחון ושמחה. במאים, כמובן, יכולים גם להשתמש באפקטים הרגשיים הללו של התאורה בכדי להפתיע וליצור ניגודים בסרט (כמו אירוע מחריד שמצולם בתאורה גבוהה. סוגי תאורה שונים מאפיינים ז'אנרים קולנועיים שונים ולעיתים שימוש בתאורה בניגוד למוסכמות הז'נאר יכול לייצר עניין והפתעה.

הריאליזם הקולנועי נוטה בדרך כלל להעדיף תאורה טבעית ואחידה וממעטים בתאורה מלאכותית ובולטת. הפורמליזם הקולנועי, לעומת זאת, עושה לעיתים קרובות שימוש בתאורה מלאכותית בכדי להגביר ולהדגיש אפקטים של סצנות מסוימות, ליצור קונטרסטיות תיאטרלית ומתח ויזואלי.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: