אלכסיס דה-טוקוויל – סיכום

אלכסיס דה-טוקוויל

אלכסיס דה-טוקוויל הוא מקרה מיוחד בהיסטוריה האינטלקטואלית. דה-טוקוויל לא פרסם הרבה, רק שני ספרים. הראשון היה "על הדמוקרטיה באמריקה". טייל שם כשהוא בן 25, וכתב את זה כשהוא בן 30. הספר האחר נקרא "המשטר הישן והמהפכה", מנתח את הסיבות של המהפכה הצרפתית. אמור היה להתבסס על מספר כרכים, אבל הספיק רק את הראשון. דה-טוקוויל הוא אחד מהוגי הדעות החשובים באירופה, ספריו זכו מיד להצלחה אדירה. השפיע על מיל רבות. בנוסף, שני הספרים נשארו עד היום ספרי יסוד בתחומם – ניתוח החברה האמריקאית והמהפכה הצרפתית. אין הרבה ספרים מאותה תקופה אשר עדיין נחשבים רלבנטיים. אין זה אומר שאין חילוקי דעות. מה הסיבות לחשיבות? שילוב של תוכן וסגנון. כתיבה אלגאנטית ותמציתית. מאוד נעים לקרוא אותו. חוש האינטואיציה שלו – לא הרבה בחיזויים, אבל כשהוא העז לחזות אז לרוב זה התממש. נאם בפלרמנט הצרפתי ב-38', ותקף את ממשלתו של גיזו: יש לי תחושה שכולנו יושבים על סיר מים רותחים. הרוב התייחסו בבוז, אבל כעבור חודש פרצה המהפכה בצרפת.

ב-40', כאשר מדינות אירופה נתפסו ככוח הדומיננטי בעולם, לטוקוויל הייתה דעה שונה. בכרך השני על הדמוקרטיה באמריקה אמר כך: יש שני עמים גדולים בעולם אשר יצאו מנקודות שונות ומתקרבים לאותה מטרה: הרוסים והאנגלו-אמריקאים. האמריקאים תומכים ביוזמה פרטית, והרוסית מאגדים באדם אחד את כל כוח החברה.

דה טוקוויל נולד במשפחה מיוחסת. אביו השתייך לאצולה מסורתית. סבא של אמו נתפס והרגו את משפחתו. הוריו ישבו בכלא ורק נפילתו של רובספייר הצילה אותם. אמו נשארה מופרעת נפשית כל חייה. גדל במסורת אריסטוקראטית עם חינוך קתולי אדוק. בגיל 16 משבר נפשי חמור – אובדן האמונה. התחיל להטיל ספק בתפיסת העולם המלוכנית. התקרב בדעותיו לליברלים. המהפכה בשנות ה-30 בלמה את הקריירה של אבא שלו, כיוון שהיה קשור למונרכיה. טוקוויל קיבל את המשטר החדש, מה שניתק בינו לבין המשפחה. המדינה רצתה לעשות רפורמה של בתי כלא, ושלחה את טוקוויל לארה"ב לחקור את מערכת הענישה שם. אחרי פרסום "על הדמוקרטיה…" זכה דה טוקוויל לפופולאריות רבה ונבחר לפרלמנט. אבל היה לו מזג גרוע. נהיה ביקורתי כלפי המשטר של לואי פיליפ. כאשר עלה לואי נפוליאון בונפרט, טוקוויל מונה לשר החוץ אבל התפטר לאחר מספר חודשים. לא הסכים להישבע לו אמונים. אנשיו היו אנשי מעמד הביניים פרוטסטנטים. הליברליזם של טוקוויל הוא תוצאה של התפתחות אינטלקטואלית מיוחדת במחשבה המדינית, אשר יצרה קרע בינו לבין סביבתו החברתית הטבעית. דווקא עובדה זו מסבירה את הייחודיות של תורתו של טוקוויל. פרספקטיבה כפולה על הדברים שכתב- לראות אותם גם מבפנים וגם מבחוץ. איש אליטות, אך לא בורגני. הגיע למסקנה שהליברליזם המודרני יותר צודק מהחברה האריסטוקרטית. ההחלטה להיות ליברל נתפסה כמחויבות מוסרית. חלופה לנצרות, הפסיק להיות מאמין אבל דבר בערכים, והאמין כי ליברליזם הוא זה שמבטא ערכים אלה. ניסה לקשור קשרים עם אנשי מעמד הביניים. אחת הסיבות שהוא לא התברג הייתה שהוא סלד מהרוח סחר-מכר של אותה תקופה. גם את האמריקאים החשיב כחסרי תרבות, וציין את חוסר הטאקט שלהם. נקרע בין שני עולמות – האריס' מול הבורגני.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: