לימודי פילוסופיה

לימודי פילוסופיה הם לימודים מרתקים שלוקחים את האדם אל מחוזותיה המעמיקים ביותר של המחשבה האנושית לדורותיה. דרך לימודי פילוסופיה יכול האדם להחשף, לתרגל ולפתח את המחשבה שלו בעזרת הגותם של דורות על גבי דורות של פילוסופים מתרבויות שונות, אם כי כאשר מדברים על לימודי פילוסופיה מדברים בדרך כלל על פילוסופיה מערבית אם כי לא בהכרח רק פילוסופיה מערבית.

רבים חושבים כי צריך או כדאי לגשת אל לימודי פילוסופיה בצורה כרונולוגית, דהיינו להתחיל מראשית הפילוסופיה, הפילוסופיה היוונית, ולהמשיך משם לפי סדר ההוגים. ישנה בעיה אחת עיקרית בשיטה הזו של לימוד פילוסופיה והיא שלימוד אמיתי ומעמיק של פילוסופיה בשיטה כרונולוגית ישאיר את האדם בשנים הראשונות של לימודי הפילוסופיה שלו פחות או יותר בהוגים הקדם-סוקרטיים לפני שהוא בכלל יוכל לגשת אל אפלטון ואריסטו, שלא לדבר על הצורך להקדים לימודי מיתולוגיה ללימודי פילוסופיה.

שיטה אחרת של לימודי פילוסופיה היא השיטה הנהוגה בדרך כלל באוניברסיטאות ובמחלקות לפילוסופיה והיא ניגשת אל לימודי פילוסופיה בצורה נושאית. קורסים שונים של לימודי פילוסופיה בנויים על פי נושאים שונים (בדרך כלל אם מבנה כרונולוגי בתוכם אך לא בהכרח). דהיינו, לימודי פילוסופיה דרך פילוסופיה יוונית, פילוסופיה של המוסר, פילוסופיה של המדע וכן הלאה. בשיטה זו של לימודי פילוסופיה ישנו כאמור מימד כרונולוגי (כך למשל ניתן למצוא קורסים על הפילוסופיה בעת החדשה) אך הם כוללים גם נושאי רוחב או לימוד של זרמים שונים בתוך הפילוסופיה (כמו למשל פילוסופיה קונטיננטלית מול פילוסופיה אנליטית).

כל האוניברסיטאות בישראל (וכמעט אף אחת מן המכללות) מציעות לימודי פילוסופיה כתואר או כלימודי העשרה במסגרת תואר אחר. אולם, אולי יותר מכל מקצוע אחר, לימוד פילוסופיה הוא מסע אישי שכולל קריאה מרובה של טקסטים פילוסופיים וטקסטים משניים. לכן אין הכרח בעבור מי שמעוניין בלימודי פילוסופיה לפנות לתואר מלא בפילוסופיה באחת האוניברסיטאות ובהחלט ניתן ללמוד פילוסופיה לבד, אם יש לכם מספיק הנעה, הנאה ויכולת לעשות את זה. כאן באתר תוכלו למצוא מאגר סיכומים בפילוסופיה שיעזור לכל מי שמעוניין להתחיל, או להמשיך, עם לימודי פילוסופיה. הסיכומים מכסים תחומים רבים ומגוונים בפילוסופיה ומהווים מקור מעולה לכל מי שמתעניין ברעיונות הגדולים ביותר של המחשבה האנושית בתחום הפילוסופיה.

לנושאי לימוד נוספים ראו מדריך לימודים לחיים או מאמר בנושא לימודי מדעי הרוח. כמו כן כאן תוכלו למצוא מידע על האפשרות של לימודי פילוסופיה חינם דרך מאגר המשאבים והסיכומים שלנו כאן באתר.

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: