לייבניץ: עקרון הטוב והתיאודיצאה
- תיאו = אלוהים. דיצאה = צידוק. צידוק האל כשיש בעולם רע. לייבניץ שואל האם אלוהים אחראי לרוע?
- לייבניץ כתב ספר מלא על התיאודיצאה. שאלה זו, עובר לייבניץ, היא פילוסופית ולא תיאולוגית.
- עקרון הטוב מזדהה עם עקרון הטעם המספיק. עקרון הטוב הוא העקרון של הפעולה האתית והפוליטית. ניתוח פרדיגמאטי למושג האחראיות: שני משמעויות. הראשון, הוא אחראיות המופנת אחורה לשיקול המאפשר לבוא לחשבון עם מי שעשה מעשה. השני: מופנה קדימה. העולם שלנו הוא הטוב שבעולמות האפשריים.
- אבל, מהניסיון ניתן ללמוד שיש רוע בעולם: –
– הסיבה הכוללת לרוע בכלל – הרע המטאפיסי: הסופיות של הדברים.
– רע פיסיקלי: הסבל ,הכאב, החטאים.
– רע אתי: רע מוסרי.
- אולם, אם האל הוא טוב, והעולם שלנו הוא הטוב שבעולמות האפשריים, איך יכול להיות שיש כל כך הרבה סבל בעולם?
- לייבניץ מפרט את כל התיאוריות של התיאודיצאה עד היום ומציע 3 עיקריים משל עצמו:
– האדם רואה רק חלק קטן מהעולם, כמו שמישהו רואה רק קצה של תמונה שחצני יהיה לשפוט את כולה, והעולם הוא אמת טוב.
– העולם הטוב ביותר האפשרי לא אומר שאין רוע. רק שיש פחות רוע כללי.
– דומה לטענה הקודמת, רק בצורה ניאו-אפלטונית.
- אחרי לייבניץ השאלה נשאלת בצורה אחרת.