כתבי דקארט המוקדמים

כתביו המוקדמים של רנה דקארט

תולדות הפילוסופיה החדשה – סיכומים

בספרו "כללים להדרכת השכל", בניגוד ל"על המתודה" מציג דקארט כללים יותר כלליים לגבי באיזו מתודה יש לנקוט. דוגמא להבדל בגישותיהם של דקארט ואריסטו:

הכלל הראשון – (דברים שנראים מאד טריויאליים). מטרת המתודה היא הכוונת הנפש מתוך מטרה שהיא תוכל ליצור משפטים אמיתיים על כל דבר שהיא חושבת אודותיו. מאחורי גישה זו עומד שינוי מהותי מהמתודה האריסטוטלית. אצל אריסטו מדע מכונן ע"י האובייקט הנחקר, קודם כל יש מושא ואז יש אובייקט. אצל דקארט יש כוונה לכוון לכך שהמשפטים יהיו אמיתיים באופן בלתי תלוי באובייקט שעליו המשפט חל. התנאים יהיו אפיסטמולוגיים ומידת הודאות במשפט כה גבוהה שלא תהיה תלויה במושא שלהם.

רעיון מרכזי נוסף בספר זה היא שהמתודה שתקרב אותנו ליעד של לכוון אותנו למשפטים האמיתיים הוא במתמטיקה. דקארט מנסה לקחת מתודה מהמתמטיקה והחיל אותו על כל המדעים, באופן שלא יהיה תלוי במושאים.

בספרו של דקארט "על המתודה" ניתנים כללים של מתודה. מדובר בכללים שהוא מציע, כאמור, על רקע נסיונו האישי. הוא מציע 4 כללים (ע' 22-23):

–    לא לקבל לעולם דבר שהוא אמיתי, מבלי שאדע בודאות שכך הוא. יש מרכזיות של הספק בקבלה של דברים כאמיתות ראשוניות.

–    לחלק כל קושיה וקושיה לכמה שיותר חלקים שאפשר לבחון, לחפש את אבני היסוד הפשוטות.

–    לערוך את מחשבותי בסדר. להתחיל בפשוט ולעבור למורכב.

–    לפקוד את הכל במפקד ולסקור את הכל בסקירה מקפת עד שאהיה בטוח שלא אשכח דבר.  (שלמות)

המתודה שלו הינה אנליטית – הרעיון הוא ניתוח בעיה למרכיביה (בניגוד למתודת הוכחה המוכרת למשל בגיאומטריה).

 המרכזיות של הביוגרפיה בכתביו של דקארט.

1)       הרעיון של בריאה מחדש של ה"אני". דקארט במידה רבה ממציא את עצמו. ישנה מתודה של "אני כמקור סמכות".

כתביו מתחלקים לכאלה שמתעסקים במדע טהור וכאלה שמעסקים במטא פיזיקה.

2 ספרים על מתודות:

1) ספר "כללים להדרכת השכל": סדרת כללים שבו מתמטיקה משחקת תפקיד מרכזי באופן שבו דקארט מנסה לחשוב על מתודה שתהיה כללית ומשותפת שיכולה להביא לידיעה. המתמטיקה היא דוגמא לידע ודאי ומתוכה הוא מנסה לחלץ מתודה כללית יותר ומשותפת לכל המדעים, הקרויה "Mathesis universalis", שנחשב על ידו 'המדע של יחסי המידה והסדר'. היה לו אידיאל לפיו כל מיני בעיות מדעיות ומתמטיות ניתן יהיה לפתור באופן אוטומטי – לצורך העניין, כפי שמחשב נטול אינטואיציות יכול לבצע היום. דקארט רצה להגיע לתורה אודות העולם / החומר שתהיה מכנית לחלוטין.

2) מאמר "על המתודה": מגלמים גם את הרעיון של המנעות מספק (קודם כל עלינו לברר שהדברים בהם אנו עוסקים לא ניתנים לספק). 4 הכללים אותם תבע אוזכרו בשיעור הקודם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: