מבוא למחשבה מדינית: אריסטו

מבוא למחשבה מדינית: אריסטו

מבוא למחשבה מדינית

סיכומים אקדמיים

אריסטו הוא האיש השלישי בחשיבותו במחשבה המדינית הקלאסית. אריסטו הוא המשך של אפלטון, אך הוא שונה ממנו גם כן.

אריסטו נולד בסטגירה, החלק היוני של יוון. אריסטו הוא בנו של הרופא של פיליפוס, מלך מקדוניה. אריסטו ובנו של פיליפוס, אלכסנדר מוקדון, נפגשים בהמשך החיים. נהוג לדבר על שלוש תקופות בחייו של אריסטו כהוגה דעות:

  1. 367-347אריסטו מגיע לאתונה ומתחיל ללמוד באקדמיה של אפלטון. בעשרים השנים הראשונות של חייו המשכילים אריסטו בילה שם, עד פטירתו של אפלטון. בתקופה זו הוא לא ממש כתב, יש לו מעט דיאלוגים, כנראה בהשפעת אפלטון. לא נראה קו עצמאי במיוחד. אריסטו קיווה להתמנות לראש האקדמיה עם מותו של אפלטון, אך לא קיבל את התפקיד. כתוצאה מכך הוא עזב את אתונה.
  2. 347-335 – מפנה בחייו של אריסטו. במשך שנים אלו אריסטו נסע למקומות שונים, התחיל לעסוק בלימודי מדע: ביולוגיה, זואולוגיה. את המדעים, שהם חלק מהכתיבה הכוללת של אריסטו, זוהי התחלה של שינוי דרך – גם בגישה הכללית. אפלטון התחיל בשמיים, ואילו אריסטו מתחיל בבדיקת המציאות מסביב. הוא מנסה ללמוד מהמציאות מסביב את התיאוריות הגדולות. בתקופה זו הוא בילה שלוש שנים כמורה הפרטי של אלכסנדר מוקדון (הגדול) בתקופה שאביו עדיין היה מלך (342-339). זהו אחד מהמפגשים הנדירים בין הוגה דעות מהשורה הראשונה לבין מנהיג פוליטי שהוא מהשורה הראשונה בעצמו. לא ברור מה טיב הקשר, אך זהו מפגש היסטורי בין התבונה לבין העשייה הפוליטית – הפילוסוף והמלך העתידי, אם כי הדבר לא במרכז התפיסה של אריסטו.
  3. 335-323 – אריסטו חזר לאתונה והקים בית ספר משלו, "הלסייה", זהו מקום שונה מהאקדמיה של אפלטון. הונחלה דרך חדש שהושפעה מעיסוקו, הוא לימד באופן רחב לא רק פילוסופיה ופוליטיקה, אלא גם נושאים מדעיים.

323-322 – אלכסנדר מוקדון מת ואנשי אתונה השתחררו מהיד החזקה של מקדוניה. אריסטו חשש שיוציאו אותו להורג (בשל קשריו עם אלכסנדר),  והוא אומר שהוא לא ייתן לאתונה לחטוא פעם נוספת כנגד הפילוסופיה. אריסטו בילה את שנתו האחרונה בגלות, אך בית ספרו המשיך להתקיים.

הכתיבה המשמעותית של אריסטו היא בתקופה השלישית, לא ברור אם הוא היה הכותב או שמדובר בסיכום הרצאותיו בעל פה. הוא כתב בתחומים רבים. הקורפוס של אריסטו הפך לגוף הכתיבה החשוב ביותר לשיטות לימוד במקומות רבים. העולם הנוצרי הושפע מכתיבתו של אריסטו עד אמצע ימי הביניים, והשפיע על פילוסופים שכתבו בתקופה זו, כמו תומס אקווינס, עד למפנה במחשבת העולם הנוצרי. גם בפילוסופיה המודרנית  ניתן למצוא התייחסויות משמעותיות לאריסטו. משקלו  של אריסטו היה מאוד גדול במשך אלפי שנים בהתפתחות הפילוסופיה והמדעים.

המחשבה המדינית של ארסטו:

אריסטו מתוך סדרת הפילוסופים הגדולים

מבוא למחשבה המדינית של אריסטו

אריסטו – אתיקה ותורת התכלית

אריסטו – המדע המדיני והתכלית

אריסטו: התלמיד הראוי והמתודולוגיה של המדע המדיני

אריסטו: חיי העיון

אריסטו: הצדק

אריסטו על התבונה

אריסטו על הידידות

אריסטו: החוק וטבע האדם

אריסטו: השותפות המכוונת אל הטוב העליון

אריסטו: השותפות המדינית: אפיוניה וההבדלים המהותיים בינה לבין הבית והכפר

אריסטו – הצדק והשותפות המדינית

אריסטו: העבד והעבדות

אריסטו: הזכות לאזרחות

אריסטו: המעמדות במדינה

השוואה בין המחשבה המדינית של אפלטון ואריסטו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: