הפמיניזם והפסיכואנליזה

בתחילת דרכה של החשיבה הפמיניסטית נטו הוגות להוקיע את פרויד בשל תפיסותיו הפטריארכליות שהקנו לנשים מקום שולי ו"מסורס". אולם היו פמיניסטיות שמצאו בתורתו של זיגמונד פרויד חיזוק לעמדה הקונסטרוקציוניסטית בעיקר בתפיסתו לפיה ההתפתחות הנפשית והחברתית של הילד היא תוצר של הבניה שבמסגרתה יש צורך לוותר על האינסטינקטים הביולוגיים בכדי להתקבל לחברה. לפיכך האדם אינו נולד כנשי או גברי מבחינת מגדר אלא מעוצב ככזה במסגרת חוויותיו המוקדמות. העובדה שפרויד ראה בדמות האב כמייצגת את הסדר החברתי רק מחזקת את הטענה כי ההבדלים בין המגדרים הם תוצא של תפיסה חברתית פטריארכלית ולא של עיקרון ביולוגי קבוע. כך ניתן היה "לתקן" את הפסיכואנליזה ולהמיר את מושגיו של פרויד (ולאקאן) ממושגים קונקרטיים קבועים למושגים סמליים יחסיים. כך לדוגמה "קנאת פין" אצל הפמיניזם איננה קנאה באיבר עצמו אלא קנאה ביתרונות החברתיים והכוח שגלומים בו והם אינם מאפיין ביולוגי אלא מוסכמה חברתית ואילו ה"סירוס" שעליו דיבר פרויד איננו סירוס פיזי אלא סירוס מבחינת יחסי כוחות בחברה. כך, מאחר והכוחות המעצבים את אישיותו ותפיסת העצמי של הילד או הילדה אינם גזירה ביולוגית משמיים אלא קונסטרוקטים חברתיים תלויי מוסכמות ניתן להסיק כי גם "מהויות" הגברים והנשים אינן דבר מה הכרחי וקבוע אלא קונטינגנטי ובר שינוי.

העמדה המהותנית בביקורת הפמיניסטית יכולה הייתה לעשות שימוש באבחנותיהם של פרויד ולאקאן לפיהן גברים ונשים מתפתחים בדרך שונה מבחינה פסיכולוגית, דרך הנגזרת ממינם הביולוגי וגוזרת את זהותם\ן המגדרית. פרויד ולאקאן הבחינו בין המסלולים השונים שעוברים ילד וילדה בדרכם לבגרות והראו כיצד ההבדלים בדרכי ההתבגרות מעצבים זהות גברית ונשית שונה. ואין זאת רק שמסלולי ההתפתחות של הילד והילדה שונים אלא שגם הגורמים המשפיעים על התפתחות זאת מובחנים לכאלו המשתייכים לאם וכאלו המשתייכים לאב באופן המאפשר לזהות מרכיבי אישיות שמקורם באם ומרכיבי אישיות שמקורם באב. לפיכך יכלה התפיסה המהותנית להתבסס על אבחנות אלו בכדי לסמן "מהות" נשית ואף לעמוד על מעלותיה באופן שישמש את סדר-היום הפמיניסטי. כך למשל יכול היה הפמיניזם המהותני להתבסס על הבחנתו של לאקאן בין "הדמיוני" הנשי לבין "הסימבולי" הגברי בכדי לזהות מאפיינים של אופי נשי בכלל וכתיבה נשית בפרט ולקבוע כי הריאליזם הוא גברי באופיו בעוד שהמופשט ואנטי-ריאליסטי הוא מאפיין של דרך החשיבה הנשית. מפרויד יכולה התפיסה המהותנית להסיק למשל כי הנשיות מייצגת קשר טבעי יותר לחומר ולטבע הפיסי לעומת הסדר החברתי המלאכותי שמיוצג באב ולפיכך בגבריות.

לקריאה מורחבת אודות הפסיכואנליזה פנו לסדרת המאמרים מבוא לפסיכואנליזה

עוד דברים מעניינים: