העמדה הקונסטרוקציוניסטית בביקורת הפמיניסטית

העמדה הקונסטרוקציוניסטית בביקורת הפמיניסטית טוענת כי ההבדלים בין המגדרים השונים אינם הבדלים "טבעיים" הנובעים מתכונות אינהרנטיות נבדלות של המינים אלא תוצאה של הבניה חברתית שנעשתה בידי תרבות פטריארכלית. הבניה זו נוצרה בתהליכים חברתיים שיצרו תפיסה מסוימת של המגדר הנשי ותפיסה זו המשיכה להצדיק ולהנציח את עצמה מתוך עצמה תוך שימור הסטריאוטיפים שיצרה במו ידיה. לפיכך יחסי גברים ונשים כפי שהם אינם עובדה נתונה הכרחית שנובעת ממאפיינים ביולוגים או פסיכולוגיים של נשים אלא תוצאה של תהליכים חברתיים, לימוד ורכישת נורמות שמיצבו אותם במתכונתם. תהליכים חברתיים אלו נשלטו והוכוונו בידי גברים שלפיכך קיבלו מעמד חברתי עדיף על נשים. כך מה שנתפס כמאפיינים "נשיים" הם למעשה תוצאה של ציפיות החברה הנוהגת לפי קודים גבריים מנשים ולא דבר המתקיים אצל נשים באופן טבעי. העמדה הקונסטרוקציוניסטית אף תטען כי אין "נשיות" במובן האובייקטיבי שכן תפיסת אותה "נשיות" מתקיימת רק מפרספקטיבה של חברה פטריארכלית. כך אין למעשה הכרח שתהיה זהות "גברית" ו"נשית" מובחנת שכן עצם התפיסה של שני המגדרים כשונים גם היא למעשה תוצר של הבניה חברתית. ההבחנה בין מין נקבי ומגדר נשי היא מכרעת והעמדה הקונסטרוקציוניסטית תטען כי אין תלות של המגדר החברתי במין ביולוגי. העמדה הקונסטרוקציוניסטית עומדת כנגד התפיסה המהותנית שרואה בהבלי המגדרים פועל יוצא של תכונות אינהרנטיות של "הטבע הנשי" שמקורן בסיבות ביולוגיות או פסיכולוגיות.

טענת העמדה הקונסטרוקציוניסטית כנגד העמדה המהותנית היא שייחוס מהות וטבע מוגדרים לנשים יכול לשמש בכדי להצדיק את הבחנתן מגברים, דבר שעשוי להוביל לאפליה ולדיכוי של נשים. כך אם יטען שנשים הן רגישות יותר מעצם טבען יכול הדבר לשמש בכדי לפסול אותן מתפקידים המצריכים חוסן נפשי. בנוסף, ייחוס מהות מסוימת לנשים למעשה מגבילה את חופש הבחירה וההגדרה העצמית שלהן. שכן אם למשל תתקבל הטענה שאימהות היא מאפיין טבעי של נשיות הרי אישה שתבחר או לא תוכל להביא ילדים תחשב לפיכך לפחות נשית. העמדה המהותנית אף עלולה לטשטש את ההבחנה בין מין נקבי ומגדר נשי בכך שתקשור בניהם קשר טבעי כלשהו. בנוסף, עצם הניסיון להגדיר "מהות" נשית יעשה מתוך מסגרות החשיבה ועולם המושגים של החברה הפטריארכלית ולפיכך הוא נידון לסילוף והטיה ואף לדיכוי ואפליה. למעשה טוענת העמדה הקונסטרוקציוניסטית, בעקבות הפוסט-סטרוקרטורליזם, כי אין דרך להגדיר ולאפיין מהות נשית והניסיון לעשות כן הוא מופרך מחד ומסוכן מאידך שכן הוא עלול לעודד תפיסה ודימוי סטריאוטיפיים של נשים.

הפציינטים המפורסמים של פרויד

ניתוחי המקרה שליוו את מחקרו וכתיבתו של פרויד הפכו כמה ממטופליו לאנשים מפורסמים בעולם הפסיכולוגיה. כמה מהפציינטים המפורסמים של פרויד

עוד דברים מעניינים: