בחירות – סיכום

פוליטיקה השוואתית: בחירות – סיכום

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

בחירות : בחירות הן פעולה המנסה לבצע צירוף העדפות כלל הבוחרים לגבי זהותם של נושאי מישרות ציבוריות.ע"פ השיטה,נקבע מי יאייש מישרות אלו.משמעות הבחירות :אמצעי המקשר בין החברה והממשל .בחירות הינן מנגנון הכרחי בדמוקרטיה.

*הגדרתו המינימליסטית של שומפטר כוללת את מנגנון הבחירות – " תחרות על השלטון דרך הבחירות …".2 נק' מבט על הבחירות :

1)מבט מלמטה למעלה ( bottom-up ):אמצעי מרכזי להבטחת ההיענות של הממשל לבוחריו. הפוליטיקאי לא מפסיק לחשוב על הציבור משום שהוא יודע כי באופק ישנן בחירות נוספות ולפיכך הוא מודע לרצון הציבור.

2)הגישה הרדיקלית ( top –down ):אמצעי,טקס באמצעותו האליטה מנציחה את עליונותה מעל העם והבחירות מאפשרות הכנסה של מתנגדי האליטה השולטת.בחירות ,ע"פ גישה זו,ישאירו לאליטה מרחב תמרון רב,הבחירות משמשות את האליטה לביסוס הלגיטימציה.יש מדינות בהן שיעורי התחלופה של חברי הפרלמנט נמוכים –אין תחרות אמיתית .

*יש להתייחס ל-2 הגישות לנושא הבחירות בכובד ראש-מחד,רוב הזמן האליטות באמת מקבלות אישור חוזר לשליטתן ,מאידך,הפוליטיקאים מתייחסים לדעת הקהל משום שהם יודעים שיש בחירות באופק ועליהם לתת דין וחשבון.

"בחירות נורמליות": בחירות המבטאות את יחסי הכוחות בין מפלגות לאורך זמן ,דוג':הבחירות בישראל עד 77'-מאבק בין מחנה הימין והשמאל ,המפלגה הנוצרית –דמוקרטית ומפלגה אחרת באיטליה,כנ"ל בגרמניה ,יפן,בריטניה.

"בחירות סוטות" ( deviating )-בחירות בהן מתבצע שינוי נקודתי –המפלגה הגדולה או עם רוב יחסי מפסידה את עמדת הכח והשלטון רק לזמן קצר.בחירות 92' בישראל כדוגמא לאיבוד הכח של הימין-דתי מאז 77'.

"בחירות קריטיות " (critical )- בחירות המסמנות עידן חדש של חלוקת העוצמה והיחסים בין המפלגות ובין קבוצות שונות בחברה.דוגמא-בחירות 77' בישראל-מעבר ממע' של מפלגה דומיננטית למע' של 2 מפלגות גדולות .זהו תהליך של "הערכות מחדש" ( re-aligment )-משתנים היחסים בין קבוצות חברתיות ומפלגות.

תופעה אחרת היא ה"התנתקות "-מדובר בכך שהכוחות המרכזיים במע' מאבדים תמיכה,אך לא עולה חלופה שלטונית מהותית.

אזרחים מתנתקים מהכוחות המרכזיים במע' אך לא מציבים אלטרנטיבות .דוג':ב-81' המפלגות הגדולות בישראל היו בשיא כוחן ,מאז יש ירידה בכל מע' בחירות בכוחן של המפלגות .הבחירה הישירה נתנה דחיפה רצינית לכך.

פוליטיקה השוואתית: בחירות – סיכום

ראו גם: שיטות בחירות בעולם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: