פוליטיקה השוואתית: גלובליזציה והמדינה

גלובליזציה והמדינה

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

גלובליזציה מתאר התפתחויות בתחומים שונים היוצרים קשר חזק יותר בין גורמים שונים ובין מדינות עד כדי ערעור של המסגרת המדינתית ככזו שמגדירה גבולות של מערכת כלכלית, פוליטיות וחברתית נפרדות. גלובליזציה נמצאת מעבר למדינות, אך זה לא יחב"ל. מדברים על משהו שהוא מעבר להישג ידם של כל המדינות, בתחום הכלכלי ובתחום התרבותי.

ניתן למדוד גלובליזציה ע"י ייבוא וייצוא וחשיבותן במדינה. ככל שהם מהווים חלק מרכזי מהמדינה יש יותר חשיבות לגלובליזציה במדינה. גם ההתחברות לאינטרנט זה אופן מדידה, ככל שיש יותר אנשים מחוברים זה יוצר רשת גלובאלית. ייבוא מוצרי תרבות גם משפיע על כך.

יש כתב עת הנקרא Foreign Policy שהשווה את מידת גלובליזציה ב-50 מדינות, למשל הוא בדק התנהגות אישית של בני אדם, כמו נסיעות לחו"ל, כמות שיחות טלפון בינ"ל, העברות כספים של פרטים, שרתי אינטרנט, כמויות של סחר בינ"ל, הבדלי מחירים בין מדינות, השקעות הון.

את המדינה אנו תופסים כמערכת פוליטית פתוחה וגם כמושג שיש לו הכרה מבחינה חיצונית, כלפי פנים וחוץ. רוב מדינות העולם הן מדינות די חלשות שמאז ומעולם היו פגיעות להשפעות חזקות של מדינות. יש מדינות חזקות שהן אוטונומיות, כמו ארה"ב שהיא יותר משפיעה ממושפעת. זה שלמדינות יש ריבונות חלקית זה בשל השפעות. הרעיון של גלובליזציה היא שיש מערכת עולמית מעל המדינות שאין לה מנהל אבל שיוצרת מערכת של דרישות מסוימות מעבר למדינה ספיציפית.

כאמור, הגלובליזציה מתארת התפתחויות בתחומים שונים, שיוצרים קשר ותלות חזקים יותר בין מדינות, עד כדי ערעור של המסגרת המדינתית, ככזו שמגדירה גבולות של מערכות כלכליות, פוליטיות וחברתיות נפרדות.

הכוונה היא מעבר ליחסים בין לאומיים – הכוונה היא לדבר שנמצא מעבר למדינות ß דבר שהוא מעבר להישג ידן של המדינות בתחומים הכלכליים והתרבותיים.

דרכי מדידה: מידת הייבוא והיצוא במדינה (מראה על ההשפעות של המערכת הכלכלית העולמית), השקעות הון, תלות בסיוע חוץ, ארגונים בין-לאומיים הפעילים במדינה,  ייבוא של מוצרי תרבות.

גלובליזציה – מערכת פוליטית פתוחה… מושג שתקף הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. רוב מדינות העולם הן מדינות יחסית חלשות, אשר מאז ומעולם פגיעות להשפעות של מדינות אחרות. כמו כן, ישנן מדינות שהן אוטונומיות באופן יחסי. ארה"ב למשל, משפיעה מאוד על מדינות אחרות ומושפעת מעט ממדינות אחרות.

    נקודה לגבי הגלובליזציה – הרעיון הוא לא שמדינה X  יכולה להשפיע על מדינה Y – הרעיון הוא שיש מערכת עולמית מעל למדינות, אשר יוצרת מערכת של ציוויים והגיונות ודרישות מסוימות, מעבר למדינה ספציפית. אין מנהל על למערכת הגלובלית – המערכת משופעת משחקנים חזקים שונים, אבל אין גורם דומיננטי אבסולוטי.

    המערכת יוצרת תמריצים להתנהגויות מסוימות – היא מתגמלת מערכת מסוימות ומענישה אחרות. לדוגמא, היא יוצרת תמריצים להתנהגויות כלכליות מסוימות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: