סיכום לבגרות: קופסה שחורה / עמוס עוז

רקע

קופסה שחורה הוא רומן מכתבים המתרחש באמצע שנות ה70  לאחר מלחמת ששת הימים ומלחמת הכיפורים המנסה להאיר את הקשרים הסבוכים בין גיבוריו. הרומן הוא ניסיון של עמוס עוז להראות לקוראים ולתת להם להבין את התפוררותה של משפחה ארץ ישראלית ממוצעת באותה תקופה. הרומן בנוי מ – 50 מכתבים, מברקים וכתבי עיתונות. הדמויות המרכזיות הן: אלכס גדעון, מישל סומו ואילנה. והמשניות: זקהיים, בועז, רחל ויפעת. את המכתב הראשון שולחת אילנה לאלכס בשנת 1976.

*אלכסנדר ואילנה היו נשואים משנת 60 עד 69 ובשנה זו הם מתגרשים ומאוחר יותר היא מתחתנת עם מישל.

משמעות השם

הקופסה השחורה במטוס: מגלה את הסיבות להתרסקות המטוס.

הקשר לרומן: אילנה ואלכס מבקשים לברר את סיבת כישלון נישואיהם, הדרך שבה נהגו, ומהי סיבת הפרידה. החיטוט בעבר מדומה לחיטוט בשברי המטוס.

את הכותרת "קופסה שחורה", טובע אלכס לראשונה במכתבו, שם הוא מתבקש להסביר מדוע גירש את אילנה. דבריו: "כמו אחרי תאונת מטוס ישבנו ופענחנו את תוכן הקופסה השחורה". על הביטוי חוזרת אלינה במכתבה  כשהיא כבר יודעת את מטרת החיטוט –  לגלות את הצלקות העמוקות (הבנת התקלה של היחסים) ולעורר את געגועיו. כשאילנה מתכתבת עם אלכס היא מבקשת ממנו עזרה כספית לבנם בועז- כך מתחיל הקשר בינהם מחדש. פענוח הקופסה הוא ניתוח מערכת היחסים של הדמויות ועברם: ההכרות שלהם, הנישואים, והגירושים המכוערים- כך הם מגלים מה גרם למערכת היחסים שלהם להיהרס.

הדברים שמתגלים לגיבורים ברומן אחרי פענוח הקופסה השחורה של חייהם:

  1. אילנה- מגלה שאלכס לא רצה להכיר באבהותו משום שפחד שלא יצא מהילד כלום (כמוהו) אם הוא יגדל אותו, כלומר; חשש שישפיע לרעה על הילד.
  2. אלכס- מגלה שאילנה לא הסכימה שתעשה בדיקת רקמות משום שפחדה שייקחו ממנה את בועז ויתנו אותו לאלכס, מפני שבתקופה זו (שנות השבעים) אין לאישה שבגדה בבעלה זכויות על הילדים המשותפים (והרי אילנה בגדה בבעלה לעתים תכופות).
  3. שניהם מגלים שהרגשות ביניהם לא נגמרו! האהבה והמשיכה לא התפוגגו, וסביר שלא יתפוגגו לעולם –  היא מכנה אותו שד והוא מחזיר לה תשובה שהיא הבקבוק שממנו לא יכול להשתחרר השד.

מבנה הרומן "קופסה שחורה":

הרומן "קופסה שחורה" בנוי ממכתבים. המכתבים מקנים לעלילה אופי דרמתי ומראים את המחלוקות והמתחים. המכתבים מאפשרים לכותבים לומר דברים שאינם יכולים להיאמר בקול או במפגש של פנים מול פנים. דרך המכתבים הקורא מגלה הצעד אחר צעד את העלילה שמאחורי המכתבים, עברם של הגיבורים נחשף, חשבון הנפש של הגיבורים עם עצמם ועם שאר הדמויות. העבר עולה וגם מניעי ההתנהגות.

הדמויות בקופסה שחורה 

"שמות הגיבורים ב-"קופסה שחורה

קופסה שחורה – דור האבות, הבנים והנכדים

ראו גם סיכום של דרך הרוח מאת עמוס עוז

סיכומים נוספים ניתן למצוא בעמוד הסיכומים לבגרות בספרות כאן באתר

עוד דברים מעניינים: