מרקסיזם וניאו מרקסיזם

מרקסיזם

תיאוריה היא מערכת של הנחות והשארות אשר משמשות לפרשנות של עובדות או של תופעות מסוימות.

מרקסיזם הוא גם גישה ניתוחית וגם תיאוריה. הוא טוען כי מסוגל לנתח מציאות ולהציע פתרון לבעיות אותן מזהה, הוא התיימר להיות מדעי, דטרמיניזם כצו ההיסטוריה.

מרקס נולד בגרמניה ב- 1818, נפטר בלונדון ב- 1883.  מרקס ממוצא יהודי, גלה מגרמניה, יגלה את רוב חייו במחקר ובפעילות פוליטית בשיתוף עם פרדייך אנגלס.

מרקס טען שההיסטוריה היא היסטוריה של מלחמת מעמדות, כשמעמד אחד נלחם באחר, אחד יורד ואחד עולה. זהו מטריאליזם היסטורי והיסטוריה מתפתחת לפי יחסי היצור והם קובעים מי המעמד השליט והמנצל ומי יהיה מנוצל.

תחילת הציביליזציה- אדון –עבד

יחסים פיאודליים-       אדון וצמית בחברה חקלאית אגררית

קפיטאליזם-                בורגני ועובד.

עלה מעמד והדיח את הקודם, המהפכה עברה אך עם הזמן נוצר מתח בגלל יחסי היצור הגורם לעליית מעמד אחר וירידת הקודם.

קפיטאליזם יגרום לריכוז הון אצל מעטים, ההמונים ירגישו ריחוק עקב ריחוקם מפרי עבודתם. לפי דעתו של מרקס- פרולטריון יחליף את המעמד הבורגני והשלטון יקרא "הדיקטטורה של הפרולטריון". החזון הוא שלא תהיה מדינה, עולם ללא מדינה. זה אומץ גם ע"י אנרכיסטים. זוהי גישה דטרמיניסטית, וזה מה שיקרה בכל מקרה, אנשים פועלים בהיסטוריה בלי לדעת לאן הם מובלים.

חזון הופרך-מדינות, קפיטאליזם פורח, מדינות קומוניסטיות נכשלו.  שם דגש על מאבק  על יחסי היצור וריכוז ההון. מוסדות השלטון הם רק כיסוי, מסווה- דמוקרטיה היא שלטון המעמד הבורגני וזה אומר שבעלי ההון שולטים.

הם מציעים ניתוחים מעניינים למשל: החוקה האמריקאית של איזונים ובלמים שאינה מאפשרת לאף אחד לצבור יותר מדי שליטה על העם האמריקאי. לפי מרקסיסטים החוקה מגינה על המיעוט העשיר ומגן על ההון והרכוש המיעוט. כדי לשנות את החוקה צריך שני שליש קולות בשני בתי הקונגרס ושתי שליש בכל אחת מהמדינות-ז"א שליש שהוא מיעוט יכול למנוע שינוי בחוקה.

התמוטטות של הגוש הקומוניסטי האם זה אומר שמרקס טעה?

 

ביקורת על המרקסיזם:

עפ"י פופר לא ניתן להפריך את המרקסיזם, שזוהי דת ולא גישה מדעית בגלל זה.

קיימת תרבות עם מקדשי צריכה- קניונים, מסעדות לכולם, מקדונלד'ס.

למה מרקסיזם נכשל בחיזוי-לא שמו מספיק לב לעוצמה של הזהות הלאומית ושל לאומיות. לא הצליחו להעריך את כוח הלאומיות לעומת כוחו של המעמד, במיוחד לאור לקחי מלחמת העולם הראשונה (פועלים לא היו אמורים להלחם אחד בשני, אלא רק הבורגנים כביכול מעוניינים במלחמה).

מדינת הרווחה הפריכה את הגישה במדינה קפיטליסטית- הוקמה רשת ביטחון שתמנע מן הבן אדם להגיע לרעב או משהו יותר גרוע מזה. רשת זו הצילה את הקפיטליזם מפני עצמו.

ביחב"ל מרקסיזם חזה את היחסים בין צפון לדרום-יחסי כלכלה, חלוקת משאבים.

 

ניאו-מרקסיזם:

הנאו מרקסיזם מיוחס לאסכולת פרנקפורט שהתרכזה במכון מחקר. היו בעלי זיקה למרקסיזם, אך היו בעלי ביקורת, במיוחד לגישה הדטרמיניסטית. הם טענו שצריך להסתכל על מקומות אחרים כדי להבין את הפערים הגדולים ביחסי היצור, צריך להסתכל למשל על השפה- שהשפה יוצרת את מבנה הכוח, תרבות וכו'.

הם מסכימים עם מרקס על מבנה המעמדות, אך חולקים על טיב הסדר החברתי המנציח את החלוקה הזאת. ז"א- הם אומרים כי קץ ההיסטוריה לא אמור להגיע, כי יש אמצעים המשפיעים על תודעת בני אדם חוץ מבעלות של אמצעי היצור, כמו שפה או תרבות.

מתוך הניאו-מרקסיזם התפתח פוסט-מודרניזם.

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: