פסל החירות – ניתוח אמנותי

פסל החירות הוא פסל עצום הניצב על אי החירות למול חופה של ניו יורק שם הוא עומד בולט כנגד קו הרקיע. שמו המוכר של פסל החירות באנגלית הוא Statue of Liberty ואילו שמו הרשמי של פסל החירות באנגלית הוא Liberty Enlightening the World.

פסל החירות ניתן לארצות הברית במתנה מצרפת ולאחר שנים ארוכות של בנייה הוא נחנך רשמית בשנת 1886. פסל החירות תוכנן על ידי הפסל פרדריק אוגוסט ברתולדי.

פסל החירות, כפי ששמו מרמז, הוא האנשה של החירות המתגלמת בצורת אישה המייצגת את אלת החירות. לפסל מספר מאפיינים ואטריבוטים האמורים לסמל את משמעותו. ראשית ניתן לציין את הכתר הבולט לראשה של האישה העשוי שבעה קרניים באופן המייצג הילה שבאמנות הנוצרית שימשה בכדי לסמל קדושה אך כאן שבע הקרניים מסמלות חירות לשבע היבשות בעולם. אלמנט בולט נוסף של פסל החירות הוא הלפיד שהאישה נושאת בידה. ללפיד של פסל החירות ניתן לתת שלוש פרשנויות – האחת רואה בלפיד האחוז בידה הימנית של פסל החירות כסמל לשלום שכן על ידי הלפיד "שורפת" גבירת החירות את כלי המלחמה. פרשנות אחרת למרכיב הלפיד של פסל החירות היא זו המתקשרת אל פרומתאוס מהמיתולוגיה היוונית שגנב את האש מהאלים והעניק אותה לאדם, ובכך הקנה להם חופש וחירות. לבסוף, פרשנות שלישית ללפיד שבידה של אלת החירות היא האור שמביאה עימה החירות לבני האדם, סמל מובהק של ה"הארה" של המאה ה-19. האישה של פסל החירות אוחזת בידה השמאלית שני לוחות המסמלים כמובן את לוחות הברית המייצגים את המוסר ובאופן יותר ספציפי מערכת חוקים המתייחסת אל חוקת ארצות הברית ובכך היא מתייחסת אל החירות כאל משהו שמובטח רק על ידי מערכת חוקתית – אמירה רבת משמעות כשלעצמה. פרט שאנשים רבים מחמיצים כאשר הם בוחנים את פסל החירות הוא השלשלאות המנותצות העומדות לרגליו. השלשלאות הן סמל לשבי ולעבדות, והנחתן שבורות לרגליה של האישה כמובן מייצגים את השחרור משעבוד ואלמנט זה אף הוא תורם למשמעות הכללית של פסל החירות. דרך הצטרפותם של מרכיבים אלו מקבל פסל החירות את משמעותו הסמלית והאמנותית המייצגת את השחרור משעבוד, חופש, עצמאות וחוקה המגנה על זכויות האדם.

עוד דברים מעניינים: