המשק הישראלי – המגזר הציבורי – סיכום

  1. ראשית, גידול באוכ' הקשישה מגדיל משמעותית את תשלומי הרווחה, כמו גם גידול באחוז האבטלה.
  2. שנית, נתוני חלוקת הכנסה לא היו מובהקים ברגרסיות קו-אינטגרציה, אך ברגרסיות אחרות התקבל ממצא מובהק ומפתיע – ככל שאי-השוויון גדל תשלומי הרווחה דווקא קטנו. יש לציין שאי-השוויון כאן נמדד מבחינת ההכנסה הכלכלית (כלומר לפני תשלומי ההעברה). כמו כן, ייתכן קשר חיובי בין שיעור האבטלה לבין אי-השוויון, ולכן ייתכן שזה היטה את הקשר בין אי השוויון לבין תשלומי הרווחה. הסבר חלופי אחר היה שככל שאי השוויון גדל כך גדלה השפעת האליטה הכלכלית שמקדמת הורדת תשלומי רווחה. סה"כ לא נמצא הסבר מוצלח לממצא המפתיע הזה.
  3. שלישית, משתנה ה"דאמי" מ-2002-2005 השפיע באופן מובהק ובצורה שלילית. כלומר, ברור שאחרי 2002 חל שינוי ברור במדיניות הרווחה.
  • הרגרסיות במחקר מסבירות טוב מאוד את כל השינויים בתשלומי הרווחה, מבלי להזדקק להסברי שינויי מדיניות פוליטית. בסופו של דבר עולה כי גם אם חלק מהשינויים במדיניות הרווחה נעשו ע"י הפוליטיקאים – הם עצמם נענו לשינויים חברתיים וכלכליים שנבעו מגודל האוכ' הקשישה, אחוז האבטלה ורמת האי-שוויון. כלומר, הפוליטיקאים רק תיווכו כאן את השינוי, ולא יצרו אותו (אלא הגורם הסיבתי היה השינויים החברתיים-כלכליים).
  • הוצאות – סיכום: אם כך, התמונה מעורבת. יש מספר סעיפים שירדו לאורך השנים (בטחון, ריבית על הגירעון, סובסידיות). מאידך, יש גם סעיפים שעלו, אך סך המגמה של הוצאות הממשלה היא מגמת ירידה משנות ה-80.
  • הכנסות – המיסים: לוח 7 מתאר את סוגי המיסים בישראל. סה"כ ההכנסות ממיסים הן במגמת ירידה – וזאת משום שהורדת הוצאות הממשלה אפשרו את הורדת נטל המס. חריג הוא המיסים העקיפים המקומיים (מע"מ) שעלו קצת, אך סך המיסים העקיפים ירדו. חשוב לציין שבישראל המיסים העקיפים שווים בהיקפם למיסים הישירים – כאשר ברוב העולם העקיפים נמוכים מהישירים.
  • השוואת מיסים מבחינה בינ"ל: ראשית, צריך להיזהר בהשוואות בינ"ל כי יש להם אלמנטים שונים בביטוח לאומי למשל וכו'. מבחינת מיסים ישירים – הם יחסית לא גבוהים בהשוואה למדינות אחרות, אך מבחינת מיסים עקיפים – יחסית אלו כן גבוהים.
  • ההפרש בין ההוצאות להכנסות – מימון הגירעון: גירעון הממשלה ממומן בכמה דרכים. ראשית, הנפקת אג"ח בשוק המקומי. כמו כן ישנן אג"ח מיועדות, שהינן בלתי-סחירות, ובעבר הן היוו נתח משמעותי מקופות הפנסיה ובכך עודדו את החיסכון הפנסיוני ע"י מתן ריבית טובה. עם השנים הממשלה הורידה את הנתח הזה, אך הוא עדיין ניכר. שנית, הנפקת אג"ח בחו"ל (שהוא נקוב במט"ח).  שלישית,  הפרטה – שבעבר נחשבה להכנסה, אך זה נפסק משום שאין כאן הגדלה של תיק הנכסים של הממשלה (אלא מכירת נכס).

המשק הישראלי-  סיכום

סיכומי קורסים אקדמיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: