ערכים בתרבות הישראלית: התבססות הציונות

ממלכתיות

השתמשנו בהתחלה בעודף כוח הגיוס של המודל הציוני. צריך לומר שהמעבר מוולונטריזם לממלכתיות הדגים קצת את גבולות האפשרות הריאלית לדרוש מן הציבור להקריב את הפרטי למען הכללי לטווח ארוך. אף על פי כן צריך לזכור שהיה בישראל לא רק דבר שבא מלמעלה בדמות הצנע, אלא שהיה גם כוח עצום מלמטה. הייתה נכונות של ציבור גדול להקדיש את עצמו למען המטרה. כשמדברים על ציונות, מנתחים בד"כ את הרעיונות, וקשה לדמיין את עוצמת הדחף שהניעה אנשים מתחושה של שעבוד לעצמאות.

קריאה מומלצת: ביאליק\ על השחיטה, עיר ההריגה.

הפואמות האלו מדגימות את העוצמה והדחף של אנשים שהיו כל חייהם קבוצה רדופה. ליהודים לא הייתה זכות תושבות בשום מקום באירופה. הסכנה של קרקע שנשמטת מתחת לרגליים הייתה החוויה היהודית. לציונות היה כוח משיחי בעוצמתו גם באגפיה החילוניים. הנכונות להקריב למען הציבור הייתה עצומה.

לאחר שעברו לממלכתיות, הכוח הזה עבר למועקה. המאמר של זך מסמל את המעבר מ"טוב למות בעד ארצנו" לאתוס של "תנו לחיות בארץ הזאת". המאמץ האדיר היה לבנות מדינה כדי לחיות פה, ולא כדי למות פה. יש פרדוקס בציונות, שיש בו אינדיבידואליזם קיצוני וקולקטיביות קיצונית. המעבר מ"הנה מוטלות גופותינו" (גור) ל"אני רוצה למות על מיטתי" (יהודה עמיחי) היא מחאה על עודף כוח הגיוס של הציונות, וממול דרישה לקיים את הבטחת הציונות. הציונות דרשה את ההתגייסות הזאת כדי שאפשר יהיה "למות במיטתך" ולא כדי למות למען המדינה.

אנחנו מדלגים על שנות ה-50, אבל אלו השנים שבהן יש מעבר הדרגתי מגיוס קולקטיבי להבנה שהלחץ של הגיוס המתמיד הוא בלתי אפשרי לאורך זמן.

בניגוד למה שנהוג להגיד, החזון הציוני, אף על פי שמקורו באירופה, ענה על הצורך גם של המזרחיים. גם במדינות ערב היהודים היו במעמד של כפופים, והם סבלו מהשפלה דומה לזו של יהודי אירופה (למשל, לא יכול יהודי לרכב על סוס כשמוסלמי עומד על הקרקע). לכן, הציונות ענתה גם על דרישותיהם של יהודי המזרח. הגוון היותר יהודי מסורתי, שלקוח מהפולקלור הדתי (ולא האדיקות) מאפיין יותר את הציונות המזרחית.

ערכים בתרבות הישראלית

סיכומי קורסים אקדמיים

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: