המרחב הציבורי – ביקורת מרקסיסטית

תפיסת המרחב הציבורי של יורגן הברמאס יצאה מתוך המסורת המרקסיסיטית והחשיבה של אסכולת פרנקפורט והמשיכה להשפיע רבות על החשיבה המרקסיסטית. הוגים מרקסיסטים כמו אוסקר נגט ואלכסנדר קלוג' טענו כי טיעוניו של האברמאס אודות המרחב הציבורי הבורגני לא הגיעו למיצוי מלוא המסקנות שלהם וכי הם צריכים להיות מפותחים לכדי דיון אודות המרחב הציבורי הפרולטרי והמרחב הציבורי של הייצור.

הוגים מרקסיסטים אלו מציעים הבחנה בין מרחב ציבורי בורגני, כפי שתיאר הברמאס, לבין מרחב ציבורי פרולטרי. הבחנה זו אינה רק הבחנה מעמדית אלא המשגה של המרחב הציבורי הפרולטרי כפעילות "מודרת", מעורפלת ובלתי מנוסחת של התנגדות. המרחב הציבורי הפרולטרי נושא עימו תחושות סובייקטיביות, חוסר הנוחות אישי לגבי הנרטיב הציבורי והאינטרסים שמקבלים את קדמת הבמה במרחב הציבורי.

המרחב הציבורי הפרולטרי מכיל צרכים חוץ כלכליים הקיימים באזורים האסורים של הפנטזיה תחת מעטה פני השטח של האיסורים החברתיים כסטריאוטיפים של ההקשר הפרולטרי של החיים שמאורגנים רק בצורה בסיסית. המרחב הציבורי הפרולטרי והבורגני סותרים ומתנגדים זה לזה. המרחב הציבורי הפרולטרי נושא "שאריות" מהמרחב הציבורי הבורגני בעוד שהבורגנות מתבססת על הכוח היצרני של המעמדות הנמוכים והכעס שלהם. תומכי המודל הזה טוענים כי למרחב הציבורי הפרולטרי יש שני מאפיינים עיקריים: בגישה המתגוננת שלו אל מול החברה, השמרנות שלו והאופי התת-תרבותי שלו המרחב הציבורי הפרולטרי הוא רק אובייקט אך בה בעת מרקם חיים ממשי שיוצא כנגד האישור של האינטרסים השלטים. כל עוד המודל הכלכלי של הקפיטליזם ההיבט הזה של ההקשר הפרולטרי של החיים לא יכול להמחק על ידי דיכוי.

המרחב הציבורי של הייצור – נגט וקלוג' עוד טוענים, בנוסף לטענותיהם אודות המרחב הציבורי הפרולטרי, כי ישנו מימד נוסף, שלישי, של המרחב הציבורי- המרחב הציבורי של הייצור. המרחב הציבורי של הייצוג פועל דרך אינסטרומנטליזציה של רגשות ההתנגדות של הפרולטריון ומשתמש בהם לצרכים יצרניים. המרחב הציבורי של הייצור חסר כל מרכיב ביקרותי והיא אינסטרומנטלי לגמרי (בניגוד למרחב הציבורי הפרולטרי או המרחב הציבורי הבורגני). האינטרסים שמוכללים לתוך המרחב הציבורי של הייצור מקבלים צורה קפיטליסטית, ושאלות הנוגעות למידת הלגיטימיות שלהם מנוטרלות.

ראה גם:

המרחב הציבורי – יורגן האברמס

סיכום מאמר: “הספרה הוירטואלית: האינטרנט כמרחב ציבורי\ פפצ'ריסי

יורגן הברמאס: המרחב הציבורי הבורגני

ביקורת פמיניסטית (פרייזר) על מושג המרחב הציבורי של הברמאס

מרחב ציבורי רטורי

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: