סיכום מבוא לאנתרופולוגיה: המשחק

משחק Play

  • ילדים דרך המשחק בבוץ ובאמא ואבא הופכים את ההקשרים שבהם הם חיים. בעבר המשחק הוגדר כמה שהוא לא, אך בשנים האחרונות עולה חשיבותו ומרכזיותו כאמצעי לפיקוח חברתי, לימוד שפה, או שיקופים ערכים ועמדות. הראייה של הפסיכולוגיה היא פונקציונלית איך זה רק פן אחד של הדברים.
  • הצד השני הוא המשנה, הפורץ. עפ"י בייטסון יש כאן מסר ומטא מסר. והמטא מסר אומר לנו כיצד לפרש את המסר. הוא יכול להיות מילולי לא מילולי (ברצינות!, סתם…) בטקסים ומשחקים יש שני מטא-מסרים מאוד שונים.
  • בטקס המטא-מסר הוא כל המסרים במסגרת ומחוץ לה שהינם אמיתיים, ובמשחק המטא-מסר כל המסרים בתוך המסגרת ומחוצה לה שקריים במובן מסוים. אם נבחן פונקציה של טקס לעומת משחק זה בעל הגיון.
  • הפונקציה של טקס-להדגיש את התכונות הסיסטמטיות ואת הלכידות של מערכת מסוימת .
  • אבל הפונקציה של משחק היא להעמיד בסימן שאלה את אלו, תמיד קיים במשחק פוטנציאל הרסני מסוים.
  • משחק הקוקו מצד אחד קשור להליך הסוציוליזציה – לומדים כללים, תפקידים, מבנה המשחק ומסכות.

אך בנוסף הילדים לומדים את ההבדל בין אמיתי למדומה-משחק.

  • הילדים לומדים שאפשר לשחק עם הכללים, וכלל זה מרכזי לשינוי חברתי .
  • דרך הפרודיה במשחק (משחק תפקידים של מבוגרים) יש יכולת לבטא או להעמיד בסימן שאלה את כללי ההתנהגות של המבוגרים, הם מסירים את המסווה שעומד ביסוד החיים החברתיים.
  • המשחק של הילדים היפנים עם שמו של אייל. בן ביפנית זה צרכים וארי זה נמלים. הוא הפך לסנסיי קקי/פפי. פעמים רבות הילדים השתמשו בכינוי ליד המורות, תוך לחישה ובריחה- זה היה משחק שבחן את תגובות הגננות.
  • הילדים עשו זאת בעוד הזדמנויות (הילדה שתתה בירה בחול- הזיוף בשיר הפרידה ) דרכם ביקשו לבחון את תגובות הגננות. דרך המשחק ביקשו הילדים לשבור את ההיררכיה של המבוגרים.
  • יש כאן הנחה שהילדים לא פסיבים (בניגוד לרוב המודלים של סוציאליזציה )רואים זאת גם במשא ומתן של ללכת לישון, הילדים יותר חלשים אבל יש להם מקום לשחק עם הכללים.
  • המודל הפוליטי הוא חשוב כיוון שהרבה מהמשחקים בהקשר של גנים, זה דרך לצור את קבוצת הרעים- יצירת קואליציה עם בני החברה שלו נגד הסמכות. הילדים הם שחקנים פוליטיים מאוד חלשים, המבוגרים גדולים וסמכותיים, אבל הדוגמאות האלו מראות את העוצמה שיש לילדים לבקר את מה שהם נמצאים במסגרתו.
  • משחק ילדים ביסודו הוא כמו במדע, כמו באומנות או ספרות, המשחק זה הגרעין של יצירת עולם אלטרנטיבי.  השינוי בעקבות המשחק תלוי במשתנים פוליטיים, אך הגרעין לאלטרנטיבה קיים.

סיכום מבוא לאנתרופולוגיה

סיכומים אקדמיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: