תקשורת כתרבות: הפקה – טקסטים כמשא ומתן

הפקה- טקסטים כמשא ומתן

בשיעור הראשון דיברנו על קלנר ועל שלושת המרכיבים הלוקחים חלק בתהליך מחקרי התרבות. השיעורים הראשונים היו רקע, הגדירו מהי תרבות, מהו מקום התקשורת בתרבות. היום אנו מתחילים להתעמק בכל אחד מהמרכיבים שמנהלים מו"מ ביניהם בתוך התרבות על ידי התקשורת, והיוצרים טקסטים ובסיס למחקרי תרבות.

הפקה -> טקסט -> התקבלות

קלנר אמר שיש כל הזמן מו"מ בין הפקה לקהלים, כאשר בתוך המו"מ, בתוך החברה, נוצרים טקסטים המתפרשים ומקבלים משמעות וחוזר חלילה. כלומר, יש לנו תהליך מאוד ברור של יחסים בין 3 המרכיבים שלמעלה ויש לבחון את המרכיבים הללו כשרוצים לחקור תרבות.

הפקה

כל מה שקורה מאחורי הקלעים. מה השיקולים של כל הנפשות הפועלות מאחורי הקלעים? איך נוצרים טקסטים תקשורתיים? כאשר נקודת המוצא, בשונה מהגישות המסורתיות (הביקורתית שכל הטקסטים יופקו לפי אותו מסר רצוי של אותה הגמוניה וכד') אנחנו מדברים על שיתוף פעולה. אנחנו מדברים שיש שיתוף פעולה במו"מ בין יוצרים ומפיקים  לבין קהלים. יש אינטרסים שונים, יש מחויבות שונה. בתוך המציאות הזו נוצרים טקסטים.

אנחנו מדברים על מו"מ דינמי שבו משתתפים כל הגורמים הלוקחים חלק בתהליך. מי שיושב בהפקה, זה יכול להיות כל אחד מאיתנו, אין אבחנה ברורה בין הדברים ולכן יש כל מיני אינטראקציות פנימיות שבתוכם נוצרים טקסטים, מתפרשים טקסטים ונוצרים טקסטים חדשים. מדובר במן מעגליות.

דרך מאמרה של תמר ליבס "בתוך אייטם חדשותי: ניתוח במסגור", ננסה לבחון כיצד נוצר טקסט תקשורתי ספציפי. היא מנסה לדון דרך התהליך הזה מה קורה מאחורי הקלעים, מה המשמעות של תהליך ההפקה, כמה תהליך ההפקה ישפיע על איל יראה הטקסט ואיזה מסרים הוא יאפשר לקהל לפרש אותו.

חזרה אל: תקשורת כתרבות

תקשורת המונים – סיכום

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: