מאמר: וימן, ג., כהן, י., ובר-סיני, ע. "כוכב מושפל": בחינת הקשר בין השפלה בתכניות מציאות ובין הנאת הצופים מהן.

סיכום מאמר: וימן, ג., כהן, י., ובר-סיני, ע. (2009). "כוכב מושפל": בחינת הקשר בין השפלה בתכניות מציאות ובין הנאת הצופים מהן.

מאמר זה בא לבדוק האם ישנו קשר בין ההתמכרות של הצופים לתוכניות הריאליטי ובין ההשפלה אשר עוברים המתמודדים בתוכניות אלו. בדרך כלל מדברים במחקרים על ההזדהות עם הכוכב הזוכה, המייצג את ההגמוניה המבייתת, את הפלורליזם המבוקר ואת הסינדרלות למינן.

אז איך זה יכול להיות שהקהל מתמודד ומקבל את ההשפלות שהמתמודדים עוברים- והאם הוא גם מזדהה עם דמות המפסיד הנעלב והמבוזה? את זה המאמר בודק.

שאלת המחקר של "כוכב מושפל" נבחנת באמצעות מחקר כמותי המתבסס על צפייה של קבוצות המחקר בתכנים של הסוגה עצמה. כאשר ישנה הפרדה בין תכנים של העלבה (מתוך נולד לרקוד) ותכנים של ביזוי (מתוך אפקט הפחד). בכל תוכנית ישנם קטעים ללא העלבה/ביזוי, עם העלבה/ביזוי נמוכים ואז- עם העלבה /ביזוי גבוהים.

לאחר הצפייה שאלו את הנחקרים האקראיים מספר שאלות על מנת לבדוק התייחסות למושג ההשפלה- והאם ישנה בכלל הנאה מזה?

ממצאים

בניגוד לציפיות- נמצא שככל שההשפלה עולה- כך ההנאה יורדת. מידת ההנאה מההעלבה גדולה יותר במעט מההנאה מביזוי וסדר הצפיות לא שינה דבר בקורלציה בין ההנאה להשפלה הניכרת בקטע. כלומר- מידת ההנאה לא עולה מתוך ההשפלה אלא רק נפגמת.

גם מהעיתונות ומההיסטוריה ידוע שישנן התנגדויות רבות ומרי כנגד ההשפלה שעוברים המתמודדים בתוכניות הריאליטי- אך עדיין- ממשיכים להראות את זה והריאליטי מצליח- כיצד זה ממשיך לעבוד??? יחד עם ההשפלה? החוקרים מנסים לענות על ידי שימוש בגישת השימושים והסיפוקים- ידוע שרואים ריאליטי כדי לקבל את ה"בידור" ואת האסקפיזם- אך כנראה שגם יצר המציצנות שצויין כבר קודם משחק כאן תפקיד בידורי גם כן. כשהמפיקים של התוכנית מנסים לעודד את הצופים להציץ על ההשפלה בכדי להפיק מכך הנאה- דבר מוטעה על פי החוקרים. לדידם, יש כמובן צורך לחקור עוד את העניין כדי להגיע למסקנות ברורות יותר.

ז'אנרים תקשורתיים

תקשורת המונים

blackmirror-15millionmerrits-asshole

6 דרכים בהן ריאליטי הורס לכם את החיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: