סיכום מאמר: הסמיוטיקה של ספרי מבקרים באתרי הנצחה ישראליים – חיים נוי

Noy, Chaim. (2008). Mediation materialized: The semiotics of a visitor book at an Israeli commemoration site.

במאמר זה בודק חיים נוי את אתר ההנצחה בגבעת התחמושת שבירושלים כאתר שיח בו מתקיימת יצירה של משמעות חברתית בעלת סממנים לאומיים, רגשיים וקולקטיבים. דרך חקירת תוכן של הטקסטים במאתר עצמו- שלטים, כיתובים וספר המבקרים, מציג נוי את המשמעות המניפולטיבית של המוען בקולקטיביזציה של המסר מחד, ואת ההבניות החברתיות מגדריות ונרטיביות שהנמענים מביאים לאתר.

ספר המבקרים הוא לפי הכותב אתר שיח לכל דבר, המאופיין באלמנטים תקשורתיים טקסטואליים רבים המסייעים להבנת הקשרים חברתיים. ספרים אלו אינם סטאטיים- הם דינאמיים- משתנים כל העת ולכן ניתן לראות דרכם את השחקנים המשתתפים בחברה הכותבת בהם ואת השינויים שיש בהם.

למעשה נוי חוקר את ספר המבקרים מכמה אספקטים – חקירה מולטי מודאלית:

    1. מיקומו בחלל המוזיאון – ממש ליד הדגלים וכחלק אינטגראלי מאווירת הקודש  והזיכרון הקולקטיבי במקום. – אפילו השוואה ל"קודש הקודשים".
    2. אוכלוסיית הכותבים בו – בדרך כלל יהודים מהארץ ומחו"ל, צעירים עד מבוגרים. הכותבות בפועל הן נשים ולעיתים קרובות המכתיבים הם גברים.
    3. התוכן- מה בדיוק כתוב בו.
    4. תמלול שיחות עם אנשי הצוות במקום.

לאחר בדיקת הנתונים והחקירות בנושא שמפורטות במאמר – מגיע חיים נוי למסקנה שהכתיבה עצמה קשורה הקשר ישיר עם האוכלוסייה הכותבת, ועם המיקום של הספר בחלל ביחס לכתובות והמוצגים האחרים. קשר זה יוצר אצל הכותבים הרגשה שהם עצמם כאילו חלק מאתר ההנצחה- ומכאן- הם עצמם כביכול הם גם הנופלים, גם אלו שלחמו בשבילם (למרות שחלק מהכותבים בכלל לא גרים בארץ…) וגם אלו שבנו בעצמם את המוזיאון או עומדים שם לראווה. זוהי מצד אחד מניפולציה של המוען אשר עושה זאת במתכוון בכדי לייצר אווירה של זיכרון קולקטיבי, אך זהו גם משוב מן הנמען מבחינת אופי הטקסט שניכר במחקר.

זהו למעשה חקר אתר שיח- ספר מבקרים- שנחקר כמו שלמדנו כיצד לחקור אתרי שיח אחרים.

שפה וחברה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: