אונורה דומיה – קרון המחלקה השלישית

אונורה דומייה, קרון המחלקה השלישית, 1862, שמן על בד, ניו יורק– דומייה היה חבר בתנועת הריאליזם והיה בין היתר קריקטוריסט. הוא מתאר בדרך זו את המציאות בצורה מוקצנת, בשילוב של אלמנטים מכוערים של המציאות.

דומייה צייר כאן את פשוטי העם נוסעים בקרון הרכבת. הציור מתאר את חיי מעמד הפועלים ללא ייפוי, הוא לא מנסה להסתיר את קשייהם. הפועלים מתוארים בפעולה יומיומית של נסיעה ברכבת, בקרון של המחלקה השלישית. יש חלונות בצד שמאל, הדמויות פאסיביות, לא מורדות. נראה שהם מקבלים את גורלם, הם כנועים, לא אידיאליים. אישה אחת מחזיקה תינוק בידיה, הגבר שלידה מחזיק סל ועיניו נפולות, הוא בוהה בנקודה מסויימת. האישה מוצגת כמרירה. דומייה יוצר שורה של פרצופים מאחור. התאורה היא אחידה למדי, אך הפרצופים מטושטשים. על חלק מהפרצופים יש ניגוד בין אור וצל, מבחינה זו הוא ממשיך את הטכניקה של הזרם הרומנטי של משיכות המכחול. הצבעוניות גורמת לאווירה עכורה, צהוב עכור. יש אור לא נקי שזורם לקרון. לעומת דלקרואה שהציג נשים יפיפיות, דומייה מראה דמויות מכוערות, לעתים בהקצנה קריקטוריסטית.

אונורה דומיה- קרון המחלקה השלישית
אונורה דומיה- קרון המחלקה השלישית

תולדות האמנות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: