בגרות באזרחות: הרקע ההיסטורי להקמת המדינה והכרזת העצמאות

הקמת מדינת ישראל ב-1948 הייתה אירוע מורכב מבחינה היסטורית, עם הצעות לחלוקת קרקעות ואירועים גיאופוליטיים משמעותיים שהובילו אליו. סיכום קצר זה מציע את אבני הדרך המרכזיות שעיצבו את הדרך להקמת מדינת ישראל המודרנית.

בתחילת המאה ה-20 צברה התנועה הציונית תאוצה  הולכת וגדלה. הכרזת בלפור משנת 1917, שהונפקה על ידי ממשלת בריטניה, הביעה תמיכה ב"הקמת בית לאומי לעם היהודי. " הצהרה זו הניחה את היסודות להקמתה בסופו של דבר של מדינת ישראל.

בשנות השלושים של המאה העשרים, כאשר מתחים הסלימו בין מהגרים יהודים לתושבים ערבים של פלסטין, הוצגו סדרה של הצעות לחלוקה על ידי קרקעות על ידי גורמים בינלאומיים שונים. הצעות אלו ביקשו לטפל בסכסוך ההולך וגובר על ידי חלוקת הארץ למדינות יהודיות וערביות נפרדות. בעוד שתוכניות אלה לא זכו להסכמה רחבה, הן בשרו את דיוני החלוקה המאוחרים יותר.

אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר התרחשה ב-29 בנובמבר 1947, כאשר העצרת הכללית של האו"ם העבירה את החלטה 181, הידועה גם בשם החלטת החלוקה. החלטה זו הציעה לחלק את פלסטין למדינות יהודיות וערביות נפרדות, כאשר ירושלים מוגדרת כעיר בינלאומית. ההנהגה היהודית קיבלה את התוכנית, בעוד שמנהיגים ערבים דחו אותה, מה שהוביל להסלמה של המתיחות.

בעקבות החלטת החלוקה הדרדר האזור לתקופה של אלימות וסכסוך המכונה מלחמת העצמאות, או מלחמת ערב-ישראל של 1948. הכרזת מדינת ישראל ב-14 במאי 1948, על ידי דוד בן גוריון, סימנה נקודת מפנה במאבק להקמת המדינה. מדינות ערב מסביב, שלא מרוצות מתוכנית החלוקה, פתחו בפלישה כדי לסכל את הקמת ישראל. למרות היותה מופרזת וחסרת ירי, ישראל הצליחה לשרוד את הסכסוך ולבסס את ריבונותה.

הקמת מדינת ישראל הייתה השיא של עשרות שנים של מאמצים ציוניים, דיונים בינלאומיים וסכסוכים אזוריים. ההקשר ההיסטורי שהוביל ליצירתו מדגיש את משחק הגומלין המורכב בין דינמיקה פוליטית גלובלית, שאיפות לאומיות ומתחים מקומיים. המסמכים המרכיבים את המדינה החדשה, כמו הכרזת העצמאות, משקפים את התהליכים ההיסטוריים שהובילו להקמת המדינה.

לפניכם ריכוז נושאי הלימוד וסיכומים בחלק המבוא (פתח דבר) של תוכנית הלימודים לקראת בחינת הבגרות באזרחות. חלק זה כולל את נושאי הלימוד של הרקע ההיסטורי להקמת מדינת ישראל והכרזת העצמאות של מדינת ישראל.

הרקע ההיסטורי להקמת מדינת ישראל

הצהרת בלפור

הרקע להצהרת בלפור

הסיבות למתן הצהרת בלפור

משמעות הצהרת בלפור

יישומה של הצהרת בלפור על ידי הבריטים

כתב המנדט

החלטה 181 -תוכנית החלוקה

השוואת תכנית החלוקה והכרזת העצמאות

הכרזת העצמאות: מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

הרקע להכרזת העצמאות

הכרזת העצמאות

מגילת העצמאות

הצדקות להכרזת העצמאות

מאפיינים היהודיים של המדינה הבאים לידי ביטוי בהכרזת העצמאות

מעמדה המשפטי של הכרזת העצמאות

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: