בראשית פרק י"ח – סיכום (דתי)

בתחילת פרק י"ח בספר בראשית מסופר 'וירא אליו ה' באלוני ממרא..' ובפסוק ב 'וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים …'

ונחלקו הפרשנים בהבנת הקשר בין ביקור ה' לבין ביקור המלאכים

רשב'ם – שלושת המלאכים הם התגלות ה' המופיעה בפסוק א כלומר וירא אליו ה'- כיצד?באמצעות 3 המלאכים

רש'י – אין קשר בין הדברים, ה' בא לבקר את אברהם בגלל מחלתו (הוא התאושש מברית המילה של פרק י'ז),  ואז באים המלאכים ואברהם כביכול נוטש את ה' והולך לקבל את אורחיו ללמדנו שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה

רמב'ן – כמו רש'י, אין בכלל קשר בין הסיפורים. ה' התגלה לאברהם בכדי לכבדו לאחר ברת המילה ומאוחר יותר באו המלאכים.

'ויאמר אדוני אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדיך'

המילה אדוני יכולה להתפרש בלשון חולין –האדונים שלי  וגם בלשון קודש-שם ה'

רש'י מביא את 2 האפשרויות

  1. אברהם פונה למלאכים ומבקש שיתארחו אצלו ואז קשה למה הוא עובר בהמשך הפסוק ללשון יחיד (אל נא תעבור) ועל זה מסביר רש'י שבתחילה פנה לכולם ואז המשיך לדבר עם הגדול שבהם

2.אברהם פונה לה' ומבקש ממנו להמתין עד שיקבל(אברהם) את אורחיו  ואז הוא פונה לאורחים-יוקח נא מעט מים…

'מהרי שלוש סאים קמח סולת'

לשם מה כמות כל כך גדולה?

רשי-הסלת לעוגות והקמח לצרכי העבודה של הטבחים

רמב'ן-1.אברהם הזמין עוד הרבה אורחים לכבוד המלאכים

2.ניפה שוב ושוב כדי להגיע למעולה ביותר

'ויאמר שוב אשוב אליך כעת חיה והינה בן לשרה אשתך'

מה זה 'כעת חיה'? רשי-השנה תהיה לכם שנת חיים   רד'ק-שרה תהיה חיה(יולדת)

'ותצחק שרה בקרבה לאמור'

בקרבה – רש'י – הסתכלה בקרביה ואומרת וכי ייתכן שקרביים אלו יטענו בולד? רדק-במחשבתה

'ויאמר ה' אל אברהם למה זה צחקה שרה לאמור האף אמנם אלד ואני זקנתי'

והרי שרה אמרה לא שהיא זקנה אלא 'אדוני זקן' ולמה שינה המלאך את דבריה?

רש'י מסביר שהמלאך שינה כדי לא לפגוע ביחסים בין אברהם ושרה

רמב'ן  מסביר שהיא כן אמרה שהיא זקנה(אחרי בלותי) וגם הוסיפה שאברהם זקן והמלאך פשוט ציטט חלק מדבריה

'ותכחש שרה לאמור לא  צחקתי כי יראה ויאמר לא כי צחקת'

וכי שרה שקרנית ועוד לשקר למלאכים? לכן מסביר רמב'ן שחשבה שמדובר באנשים רגילים ולכן לא האמינה להם ולכן הכחישה

החלק השני של הפרק (פסוקים טז-לג) עוסק בנסיונו של אברהם להציל את 5 הערים

המלאכים שבאו לבשר לאברהם על הריון שרה באו גם להרוס את סדום ועמורה בגלל חטאי תושביהם

ה' אומר הרי אברהם הולך להיות גוי גדול ועצום ואיך אני מסתיר ממנו שאני הולך להרוס את סדום

'ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא  אדעה'

ראשית לומדים מכאן לקח שמי שדן דיני נפשות חייב לראות ולרדת לעומק הדברים

ומה מבקש ה' לראות?-האם בני סדום עומדים במרדם ולא חוזרים בתשובה ואז צריך להשמידם

ואברהם מתחיל בתפילתו שעיקרה היא 'האף תספה צדיק עם רשע' ואברהם מנסה בעיקביות למצוא 10 צדיקים בעיר ואם לא אז 9 והצטרפות של ה'  ואם לא אז להציל 4 ערים וכו…

שאלות בגרות

20.א .מה הן שתי הבקשות של אברהם מה' בעניין סדום?
לאיזו משתי הבקשות מכוונים דברי אברהם 'השפט כל הארץ לא יעשה משפט' (פסוק כ'ה)?
נמק את תשובתך.
ב. עיין בפסוקים י'ז-כ'א.
'וה' אמר…' (פסוק י'ז)
'ויאמר ה'…' (פסוק כ')
למי מופנית כל 'אמירה', ומה באה כל 'אמירה' לנמק?

21.בראשית, פרק י'ז.

א. 'ויפל אברהם על פניו ויצחק' (בראשית, י'ז, י'ז).

תרגום אונקלוס: 'ויצחק' – וחדי ]לשון שמחה['.

'ותצחק שרה בקרבה לאמר' (בראשית, י'ח, י'ב)

תרגום אונקלוס: "ותצחק – וחייכת ]לשון שמחה['.

איזו בעיה מיישב אונקלוס בתרגומיו? השב לאחר עיון בפרק י'ז, פסוקים ט'ז-י'ט ובפרקי'ח, י'-ט'ו.

ב. עיין בבראשית י'ז, י'ח-כ'א.

את בקשת אברהם 'לו ישמעאל יחיה לפניך' רש'י מפרש: "יחיה לפניך' – יחיה ביראתך',

ורמב'ן מפרש: '.. יחיה ויתקיים זרעו כל ימי עולם'.

מדוע אין רש'י מפרש את בקשת אברהם כפשוטה, וכיצד ניתן להביא סיוע לפירוש של רמב'ן

מתשובת ה' לבקשתו של אברהם?

22.עיין בבראשית, י'ז, ט'ו-י'ט .

במקומות אחדים בספר בראשית נותן ה' הבטחות לאברהם בקשר לזרעו. מהי התוספת

בהבטחה בקטע זה על מה שהובטח לאברהם בברית בין הבתרים (בענין הזרע), ומהי

א.        התוספת בהבטחה הנזכרת בפרק י'ח, ט'-ט'ז?

מהי הבעיה המתעוררת מהשוואת המסופר בפרקנו (י'ז, ט'ו-י'ט) למסופר בבראשית ,

ב.        י'ח, ט'-ט'ז? כיצד ניתן ליישב בעיה זו?

ראו גם: סיכום בראשית פרק י"ח

פרשנות בראשית פרק י"ח

בחזרה אל סיכומי ספר בראשית (דתי) או עמוד הסיכומים הראשי של ספר בראשית.

ראו גם:

גן-העדן ההפוך: מדוע בחר לוט ללכת לסדום?

סדום ועמורה גרסת יוון: המיתוס של פילמון ובאוציס

סיכומים לבגרות בתנ"ך