אפיקורוס על למה לא צריך לדאוג לגבי המוות

"המוות אינו צריך להדאיג אותך: אם אתה כאן – המוות איננו כאן; אם הוא כאן – אתה אינך כאן"

(אפיקורוס)

אפיקורוס לא היה פילוסוף של משמעויות גדולות אלא של ניסיון להקל על הסבל שבחיי האדם וחיפוש אחר הנאות. על בסיס גישה זו אפיקורוס ראה את הנטייה של אנשים לחשוש מיום מותם כמיותרת מאחר וכאשר מותם יגיע הם לא יהיו שם כדי לסבול מכך ולמעשה ימצאו במצב שלו למדי בו דבר אינו צריך להדאיג אותם. בעבור אפיקורוס הדאגה ביחס למוות היא מיותרת ובזבזנית, ועל כן הוא אומר כי "לפעמים זהו הפחד מן המוות הגורם לאנשים למות" ובכל מקרה אינו מאפשר להם ממש לחיות.

אולם גישתו האופטימית של אפיקורוס לגבי המוות לא הניחה את דעתם של פילוסופים רבים עד זמננו, כמו למשל מרטין היידגר ועמנואל לוינס שציינו כי אפיקורוס לא שם לב לכך שהמוות שלנו היא תמיד אירוע שחומק מיכולת התפיסה וההבנה שלנו ולכן נותר מסתורי ובלתי ניתן להבנה. אני אמנם לא נוכח יותר ברגע מותי אך אני נוכח במותו של האחר, ומעברו המסתורי אל מחוץ לעולם החיים מסב תמיד את תשומת ליבי אל שאלת מותי. בעבור היידגר המודעת למותי הייתה הדרך להקנות משמעות לחיי ואילו בעבור לוינס המודעת לקראת מה שאני מותיר לאחריו היא היא המפתח לחיים משמעותיים ובמובן מסוים גם מוות משמעותי.

קראו גם: אפיקורוס על חשיבות ומגבלות ההנאה

אולי יעניין אותך גם:

עצות לחיים טובים מפי אפיקורוס

אפיקורוס: ציטוטים מהפילוסוף למי שרוצה לחשוב אחרת

רלוונטי לכולם: 20 ציטוטים יפים וחכמים על מוות

האם הכחשת המוות היא יסוד התרבות? על תיאורית ניהול האימה

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו