למה הלאומיות עולה מחדש בימינו?

בעשורים שאחרי מלחמת העולם השנייה הייתה תחושה במערב כי התופעה הידועה בשם לאומיות או מדינת הלאום, הרעיון לפיו עמים צריכים לחיות במסגרת של מדינה עם שלטון עצמי, הולך ומאבד את המומנטום שהיה לו במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 (בין היתר כי המומנטום הזה הוביל היישר אל שני האירועים הכי רצחניים בתולדות המין האנושי, שתי מלחמות העולם). תופעה זו באה לידי ביטוי בגלובליזציה ההולכת וגוברת בתנועות של ביטול גבולות פוליטיים ותרבותיים כמו האיחוד האירופי.

אולם בימינו נראה כי הלאומיות עושה קאמבק משמעותי עם התחזקות של תנועות ימניות באירופה המדגישות את הזהות הלאומית, עלייתן של דונלד טרמאפ לשלטון בארה"ב וה-"ברקזיט" – ההחלטה במשאל עם של אנגליה להתנתק מהאיחוד האירופי במחיר גבוה מאוד. השאלה מדוע הלאומיות שוב מרימה את ראשה ואף נוטה בחלק מהמקרים ללאומנות. אחת הדרכים להסביר את ההבדל בין לאומיות ולאומנות הוא שלאומיות תופסת את המדינה כאמצעי להגשמת ערכים החשובים לעם כמו חירות או שיוויון בעוד שלאומנות רואה את טובת העם או הלאום כקודמת לכל ערך אחר (כמו למשל דמוקרטיה ו\או זכויות אדם). לאומנות נוטה גם לתפוס את הקבוצה הלאומית בצורה מצומצמת (באנגליה, למשל, הלאומנים יטענו כי רק מי שהוא נוצרי לבן הוא באמת בריטי) ולהדיר ממנה קבוצות שלא תואמות את התפיסה הזו, ולכן הימין באירופה וארה"ב מתנגד באופן נחרץ להגירה.

הדיון אודות הסיבות לעליית הלאומיות מחדש מלא בדעות שונות אך רבות מהן מסכימות כי מה שנראה כמו התכנסות של זהויות לאומיות פנימה במקום בו הן היו אמורות להתפתח החוצה קשור בסוגיית הזהות וליתר דיוק (החשש מ-) אובדנה. באופן פשוט ניתן לטעון כי טשטוש הזהויות של הגלובליזציה גרם לאנשים לחפש אחר דרכים לשמור על מאפייניהם התרבותיים מפני שחיקה. אולם אפשר להסתכל על זה גם כעל רצון של קבוצות שנהנו מכוח לשמור עליו בתקופה בה הם מרגישים שהוא נחלש. קחו למשל את הגבר האמריקאי הלבן, הנוצרי (בעיקר פרוטסטנטי), ההטרוסקסואל ממעמד הביניים ומעלה, מי שעד לא ממש לא מזמן ישב לבטח בראש שרשרת המזון האמריקאי. מזה עשורים שאותו גבר פריבילגי רואה כיצד המעמד שלו נשחק מכל הכיוונים (פמיניזם והתנועה הלהט"בית, הגירה ועימה רב תרבותיות, אדם שחור שנבחר לנשיאות וכו') וזה גורם לו להלחץ ולהלחם חזרה כדי לשמור על מקומו, מה שגורם לו להקצין וכך מגיע דונלד טראמפ אל הבית הלבן.

עוד מוקדם כנראה לומר לאן מועדות פניו של גל הלאומיות החדש ועד כמה גבוה הוא יהיה, אך כרגע נראה כי הוא עתיד להיות אחד הגורמים שמעצבים את ההיסטוריה של המאה ה-21.

אולי יעניין אותך גם:

קהילות מדומיינות: האם הלאומיות קיימת רק בראש שלנו?

13 ציטוטים על לאומיות

מה אומר (ומה לא אומר) עקרון שלטון העם בדמוקרטיה

ראו גם: מאגר סיכומים על לאומיות

עוד דברים מעניינים: