סיכום: עליית הנאצים לשלטון

עליית הנאצים לשלטון

ב-1928 הצליחו הנאצים להכניס לפרלמנט 12 נציגים. הם נתפסו כבדיחה בגלל שהציעו הצעות חוק משונות כמו איסור קיום יחסי מין עם יהודים. הבחירות שנערכו ב-1930 נערכו על רקע המשבר הכלכלי העולמי והצלחתם של הנאצים משתפרת (זכו לחמישית מהקולות). בבחירות ב-1933 הם כבר זוכים ב-44% מקולות הבוחרים. ההצלחה נזקפת לזכות:

*הגיוס הבלתי פוסק של הנאצים שחדר בשלב זה גם אל הערים הגדולות ושימוש בעיתונות.

* השמאל הגרמני משוסע ולא מצליח לכונן קואליציה שתבלום את הנאצים.

* לפי סעיף 48 של חוקת וימאר הנשיא מטיל את הרכבת הקואליציה על בעל הסיכויים הטוב ביותר. היטלר הצליח לשכנע את הנשיא לפטר את הקאנצלר המכהן ולמנותו תחתיו.

העלייה לשלטון

הנאצים מנצלים את החלוקה המנהלית שחלקו לפיה את גרמניה, ומתמקדים בשלושה עקרונות:

1)       מדיניות האחדה – על כל מנגנוני המדינה לפעול בצורה אחידה. למשל בתחום החינוך, הייתה האחדה של כל תכניות הלימוד מהגן ועד האוניברסיטאות. כמו כן הוקמו תנועות נוער בהן בני נוער נחשפו לאידיאולוגיה הנאצית ולבשו מדים של המפלגה. כל מופעי הבמה היו צריכים לעבור אישור מיוחד זאת על מנת לוודא שהגרמנים לא ייחשפו למוזיקה "מנוונת" או ספרות "מנוונת" (מה שנוצר ע"י יהודים). כמו כן הוקמו אוטוסטראדות והיה עידוד לקניית מוצרים הנעשים בגרמניה כמו מכוניות פולקסואגן.

2) חקיקה – הבחנה בין הארים הנעלים ללא ארים הבזויים. החלת התיאוריות בדבר נעלותם תוך הקניית עקרונות חדשים כמו חוסן גופני וקשר לאדמה.

3) חדירה אל העם – המשך אסיפות ענק (מספר המשתתפים רק עולה), שימוש ברדיו ובקולנוע (מצד אחד סרטי תעמולה מצד שני סרטים בידוריים לשם ההרגעה).

תכני הפנייה לציבור

הנגדה בין טוב לרע:

*התקפה על חוזה ורסאי

* התקפה על רעיון המרקסיזם מתוך מחשבה שהוא עלול למוטט את הכלכלה הגרמנית וכי הוא נתמך מאסיבית ע"י היהודים.

* חינוך לחוסן גופני ועידוד צבאיות גברית

* הערצה לאימהות (motherhood) שתנציח את הגזע.

בתפיסה הנאצית יש גישה חדשנית של שנאת היהודים. בנצרות, היהודי יכול להיוושע ע"י המרת דתו, אולם בנאציזם היהודי הוא מטרה אותה יש לחסל מהעולם. ליהודי תכונות תורשתיות שליליות והוא אינו מוצג כבן אנוש (דה- הומניזציה). הדבר עומד בניגוד לאנטישמיות הנסיבתית המתנגדת ליהודי על בסיס דתי, כלכלי, מדיני או אחר.

הנאציזם והרקע לעליית הנאצים לשלטון

מאפייני הנאציזם והשלטון הנאצי

השקפת העולם הנאצית

"לקראת הפתרון הסופי: מתיאוריה למעשה" \ ג'ורג' ל' מוסה

היטלר- היבריס: לכוון לדעתו של הפיהרר/ איאן קרשו

גרמניה הנאצית

האידיאולוגיה הנאצית

עליית הנאצים לשלטון

מדינות העולם מול גרמניה

מדיניות החוץ של גרמניה

מבוא לתרבות המערב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: