מדוע דרום אמריקה היא היבשת האלימה ביותר בעולם?

ללא כל ספק (לפחות מבחינה סטטיסטית) דרום אמריקה היא היבשת המסוכנת ביותר בעולם. לא פחות מ2.5 מיליון דרום ומרכז אמריקאיים איבדו את חייהם בצורה אלימה מאז שנת 2000. אמריקה הלטינית היא ביתם של 8% אך מקום ההתרחשות 33% מהרציחות עלי אדמות. 43 מתוך 50 הערים עם שיעורי הרצח הגבוהים ביותר בעולם נמצאים בה. 8 מתוך 10 המדינות המסוכנות ביותר בעולם הן מדינות דרום או מרכז אמריקאיות.

כיצד ניתן להסביר את הנתונים האלו. דו"ח של מכון איגראפה שפורסם בשנת 2018 מציע כי אחת הסיבות לאלימות הגבוהה בדרום אמריקה היא שיעור העיור הגבוה. המעבר של רבים מהכפרים לערים יוצר מציאות חברתית קשה בעבור אלו שעוקרים למציאות חדשה בצד התרחבות אורבנית בלתי נשלטת היוצרת אזורי עוני נרחבים שהם קרקע פוריה לפשע. שלבו את זה עם נוכחות ויעילות משטרתית נמוכה מידי והרי לכם שיעורי פשיעה גבוהים.

מאידך הסבר העיור לא בהכרח משכנע מאחר וגם באסיה יש תהליכי עיור מואצים ומשטרה לא יעילה היא תופעה מוכרת בארצות רבות בעולם, ועדיין אף אחד לא מתקרב לשיעורי האלימות של דרום אמריקה. הסברים אחרים כוללים את פעילותם של ארגוני פשע וקרטלי סמים שמספקים את הביקוש (רובו ככולו האמריקאי) לסמים אך בתוך כך הופכים לגופים חזקים ואלימים שאחראים למניין מתים גבוה. הסברים אחרים כוללים את הזמינות ההולכת וגוברת של כלי נשק (שוב, ממקור אמריקאי) בשילוב עם פערים חברתיים, עוני, מערכת חינוך לקויה, ופשע מאורגן.

לקריאה נוספת: כתבה מיוחדת של הגרדיאן בנושא (אנגלית)

עוד דברים מעניינים: