8 שיטות מוכחות לשיפור הזיכרון

רובנו נוטים לחשוב על הזיכרון שלנו כעל גזירת גורל, "יש לי זכרון גרוע", כאשר למעשה ניתן לעשות הרבה על מנת לשפר את התפקוד של הזיכרון שלנו ואין בעצם גבול לכמות הידע שאנחנו יכולים להחזיק בראש בצורה זמינה, אם רק נדע לעבוד נכון. אספנו לכם 8 דרכים, שיטות וטיפים בדוקים שמגיעים מעולמות המחקר והפסיכולוגיה שיעזרו לכם לשפר את יכולת הזיכרון שלכם.

.

מיקוד תשומת הלב

פחות או יותר כל מחקר שנעשה בתחום מצביע על קשר ברור בין תשומת לב או קשב לבין זיכרון. את הקשב והריכוז במה שאנחנו רוצים ללמוד ולזכור עלינו לזכור לא רק למקד בשעת רכישת הידע, כלומר כאשר הוא נכנס אל תחום הזיכרון קצר-הטווח אלא גם לאחר מכן, לחזור ולבקר ולתרגל אותו, כלומר להפנות אליו קשב משני מאוחר יותר, עד שיכנס אל הזיכרון לטווח ארוך (ראו זיכרון לטווח ארוך ולטווח קצר). בפועל מה שזה אומר הוא שלאחר שלמדתם משהו בפעם הראשונה עליכם לחזור עליו בימים והשבועות הבאים בתדירות הולכת ופוחתתת עד שהוא יוטמע בזיכרון.

.

פזרו את הלימוד שלכם

מסתבר, על פי מחקרים בפסיכולוגיה, שהתועלת של "לחרוש" באינטנסטיביות בפרק זמן קצר זה הרבה פחות אפקטיבי בהשוואה ללימוד מתון לאורך זמן. הסטודנט שהשקיע 10 דקות בסיום כל יום לימודים לחזור על מה שהוא למד הצליח הרבה יותר מזה שהקדיש עשרות שעות לימוד בסוף הסמסטר.

.

תנו בהם סימנים

כבר בימי חז"ל, ימים בהם מלומדים היו צריכים לזכור כמויות גדולות של מלל בעל פה, הייתה מקובלת הנטייה לעשות "סימנים" ככלי עזר לזיכרון, כאשר המפורסם בהם מופיע בהגדה של פסח בחלק של עשר המכות: " רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב". גם הגויים מכירים היטב את הטריק הזה בלשונם קוראים לו "נמוטכניקה ".

.

קראו בקול

מחקרים בתחום מראים כי קריאה בקול של החומר הנלמד משפרת את הזיכרון שלו.

.

קבעו חברותא

אם אתם רוצים לקחת את הקריאה בקול של הטקסטים דרגה אחת קדימה אולי תרצו לקבוע עם מישהו ולקרוא את הטקסט ביחד איתו. שיטת הלימוד הותיקה של זוג היושב וקורא ביחד טקסט אחד מאפשרת לשניים להסביר זה לזה, לשאול אחד את השני שאלות ולעגן את הלימוד בתוך דיאלוג והרחבה.

.

עשו לעצמכם הטרמה

הטרמה היא תהליך פסיכולוגי שבאופן פשוט עובד על ידי התניית גירוי אחד בגירוי אחד כך שנוצר קשר בניהם. אם יראו לנו צבע צהוב ויבקשו מאיתנו לחשוב על שם של פרי הסיכוי שנאמר "בננה" יגדל פלאים. כך ניתן גם לקדד מידע במוח על ידי יצירת אסוציאציות שונות בתוך ההכרה שלנו ולשחזר בקלות רבה יותר מידע.

.

השתמשו בשיטת החדר הרומי

דווקא חומר מופשט ניתן לעיתים לזכור בצורה יעילה יותר אם יוצרים לו סכמה חזותית. על מנת לזכור נאומים ארוכים בעל פה היו הרומים מדמיינים חדר מוכר היטב ומקמים בו דימויים שישמו כעזרי זיכרון. כאשר הם היו צריכים לשאת את הנאום כל שהיה עליהם לעשות זה לשטוט בעיני רוחם בחדר ו"לגלות" את כל מה שהשאירו שם. טיפ: ככל שהדימויים מוזרים ובלתי שגרתיים יותר כך תזכרו אותם יותר טוב.

.

לכו לישון!

שינה הוכחה כאחד הגורמים החשובים ביותר שמשפיעים על היכולת שלנו לזכור מידע, לפחות 7 שעות בכל לילה!

כל מה שרצית לדעת על לימודי פסיכולוגיה

.

ללמוד עוד:

סוגי מנהיגות נפוצים

שבעה סוגי מנהיגות נפוצים על פי המחקר בתחומי הסוציולוגיה הארגונית וניהול עסקי.

עוד דברים מעניינים: