מהי הטרמה ואיך היא קשורה לזיכרון ולמידה?

מה הצבע של שלג?

הצבע של דגל ישראל הוא כחול ו…

מה שותה פרה?

אם טעיתם ועניתם "חלב" או אפילו אם "חלב" עברה לכם בראש כנראה שעברתם "הטרמה" מוצלחת. הטרמה (באנגלית: priming) היא תהליך פסיכולוגי  שיוצר אסוציאציה בין תכנים שונים ובכך הופך את האחד ("חלב") לזמין יותר לתודעה בנוכחות האחר (שאלות שהתשובה להן היא "לבן").

את ההטרמה אנחנו פוגשים, באופן לא מודע, בחיי היומיום שלנו בתופעות כמו תלמיד הנהיגה שפתאום רואה מכוניות "למ"ד" בכל מקום או ההורה הטרי שפתאום שם לב שיש עגלות בכל פינה. הלמ"דים והעגלות היו שם קודם לכן, אך זוהי התודעה שלנו שבוררת בין הגירויים השונים שאנחנו פוגשים ומבליטה את אלו שקשורים במשהו שנמצא ב"קדמת" ההכרה שלנו ו"צובע" אותה כך שאנחנו שמים לב לדברים מסוימים. הטרמה היא דוגמא טובה להשפעה של ידע קודם ומבנה הידע על שיפוט חברתי, או במילים אחרות, האופן שבו מה שאנחנו כבר חושבים ויודעים משפיע על האופן שבו אנחנו מפרשים דברים חדשים.

לאפקט של הטרמה בפסיכולוגיה יש קשר הדוק וחשוב לתהליכים של זיכרון ולמידה (מאחר והוא קשור הדוקות לסכמות פסיכולוגיות). הסיכוי שלנו לקלוט מידע חדש תלוי במידה רבה בהקשר שבו הוא יקלט והאסוציאציות שיקשרו בו ויקבעו עד כמה הוא יהיה זמין לתודעה שלנו. דוגמא טובה לאופן שבו ניתן לרתום את הכלי ללימוד הוא מה שנקרא "הטרמה סמנטית". טכניקה זו היא קשירה של מילים אחת לשנייה כדרך ליצור מעין "שרשרת" של זיכרון שהופכת יחידות מידע לזמינות יותר (דוגמה פשוטה של הטרמה סמנטית פגשתם בדוגמת "מה שותה פרה?").

לקריאת נוספת:

סוגי הטרמה

פסיכולוגיה: עיבוד אוטומטי ועיבוד מבוקר

כל מה שרצית לדעת על לימודי פסיכולוגיה

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: