הפסיכולוג שהאמין בבני-אדם: מבוא קצר לפסיכולוגיה של קרל רוג'רס

הפסיכולוג האמריקאי קרל רוג'רס (1902 – 1987) היה אחד מאבות הפסיכולוגיה ההומניסטית והשיטה הפסיכיאטרית הידוע בתור טיפול ממוקד-אדם. רוג'רס נחשב עד ימינו לאחת מהדמויות המשפיעות ביותר בחשיבה הפסיכולוגית.

אחת מהבשורות הגדולות ביותר של הפסיכולוגיה של קרל רוג'רס היא ההתמקדות באדם ובחוויה האנושית הפרטית. במסגרת הזו טען רוג'רס כי מימוש עצמי הוא צורך הטבוע בקיומו של כל אדם והצורך לממש את עצמנו הוא אחר מהמניעים העיקריים שלנו בחיים. רוג'רס האמין כי התפתחותו של מושג-עצמי (הדימוי שיש לי אודות מי שאני) בריא הוא תהליך מתמשך לכל אורך חיינו. רוג'רס האמין כי המטרה של הפסיכולוגיה היא לעזור לנו לבנות מושג-עצמי יציב יותר, בין היתר מאחר והוא מצא כי אנשים עם עצמי יציב שכזה נוטים להתמודד טוב יותר עם תהפוכות החיים.

רוג'רס יעניין את ההורים והילדים שבנינו בדיון שלו אודות הקשר בין סגנון ההורות והתפתחות מושג-העצמי החל מגיל צעיר. רוג'רס טוען כי אהבה ותשומת לב בלתי מותנים מצד ההורים תורמים להתפתחות מושג-עצמי בריא אצל הילד. ילדים שמרגישים כי הם צריכים "להרוויח" את אהבת ההורים שלנו נוטים להיות ילדים עם ערך ובטחון עצמי נמוכים יותר.

רוג'רס גם הכניס לדיון את מושג ה-"התאמה" (Congruence) או "אי התאמה" בין "האני האידיאלי" שלנו – מי שאנחנו חושבים שאנחנו אמורים להיות, לבין החוויה הממשית של מי שאנחנו, פער שעלול לגרום לנו למורת רוח רבה. אך אם נזכה באהבה בלתי מותנית מצד אנשים משמעותיים (הורים, בני זוג או מטפל) אנחנו יכולים להיות מסוגלים להרגיש בכל זאת בעלי ערך ובעלי יכולת לנוע ולפעול לשם צמצום הפער בין מי שאנחנו ומי שאנחנו רוצים להיות.

רוג'רס גם דיבר אודות מה שהוא מכנה "האדם המתפקד במלואו" (fully functioning person) – האדם שפועל כל העת על מנת לממש את עצמו. אצל אדם כזה האני האידיאלי והאני הממשי קרובים מאוד, הוא פתוח לחוויות, יש לו יכולת ללמוד ולהשתנות ומושג-העצמי שלו יציב אך גמיש מאוד (והוא גם יציב בזכות הגמישות), הערכה עצמית יציבה ויכולת לחיות בהרמוניה עם אחרים.

קרל רוג'רס הותיר חותם על הפסיכולוגיה וכן החינוך שלאחריו האמינו הרבה יותר בפוטנציאל האינסופי של בני אדם לצמוח ולהשתנות. הוא הצביע על חשיבותה של אהבה והכרה באדם כבסיס לכל יכולת שלו לפעול בעולם. רוג'רס הביא חמלה רבה אל חדר הטיפולים, גם אם בעיני אחדים יש בה משהו נאיבי ואופטימיסטי יתר על המידה בגישתה לנפש האדם.

לקריאה נוספת:

פסיכולוגית האישיות של קרל רוג'רס

תפיסת החינוך של קרל רוג'רס

לחיות עד הסוף: מיהו "האדם המתפקד במלואו"?

עוד בפסיכולוגיה:

זה רק אני וסכמת העצמי שלי: על הדרך בה אנו יוצרים את עצמנו

תיאוריית ההתקשרות של בולבי: התבנית של האהבה

האבנים מדברות: פרויד והולדת הפסיכואנליזה

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? זה המקום

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: