אמנזיה פסיכוגנית – סיכום

אמנזיה פסיכוגנית (שכחה שהמקור שלה פסיכולוגי/נפשי), אמנזיה פסיכוגנית היא אובדן פתאומי וסלקטיבי של יכולת לזכור פרטי מידע אישי כמו שם, מצב משפחתי, כשבמקביל אין פגיעה כללית בזיכרון. (אדם שרכבו נפגע בתאונת דרכים, אך לא נפגע פיזית, ששכח באופן מוחלט פרטים מאד אישיים על משפחתו-שמות ילדיו וכו). מאפיין בולט -האדם יגלה בקיאות בפרטים שאינם קשורים בו (שמות של אישים..למשל) אך יאבד מזיכרונו מידע סובייקטיבי שקשור אליו אישית. האבחנה הברורה בין אמנזיה פסיכוגנית לבין אמנזיה אנדוגנית –שכחה על רקע אורגני:

  1. אבחנה אחת היא הסלקטיביות של השכחה. כאשר השכחה היא סלקטיבית סביר להניח שהמקור הוא פסיכולוגי. כשהשכחה היא אורגנית היא טוטלית ואין סלקציה.
  2. האבחנה השניה – כאשר השכחה היא על רקע אורגני (למשל במצב של דמנציה שבה אדם יכול לשכוח תקופה מסוימת בחייו, טיפול פסיכולוגי לא יעזור.

הפרעה זו פוגעת בעיקר בנשים ולרוב חולפת באורח ספונטני.יש מקרים שהיא יותר עוצמתית קונפליקטואלית ואז יש צורך בטיפול פסיכולוגי. יעקב דפנה מתאר מקרה שנתקל בו בביה"ח – אישה ערביה מוכה , התנהגה פתאום בביתה באופן מוזר. היא לא זכרה שהיא נשואה ושיש לה ילדים. היא התייחסה לעצמה כרווקה. בבית החולים עימתו אותה עם בעלה והיא לא זיהתה אותו. תגובתה היתה תוצאה של הטראומה מנישואיה.

בחזרה אל: הפרעות דיסוציאטיביות

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: