סיכום: מהלך מלחמת העולם הראשונה

מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית ראשונה

המלחמה פרצה ב-28 ביולי 1914, חודש לאחר ההתנקשות ביורש העצר פרנץ פרדיננד על ידי לאומני בוסני. ההתנקשות הזו מסמלת את הבעייתיות המזרחית. מרגע ההתנקשות, כל האיזון הלאומי  השתנה, בשל המחנות שאירופה הייתה מחולקת אליהן. אוסטרו הונגריה מכריזה מלחמה על בוסניה וגרמניה פולשת לבלגיה כדי להגיע לצרפת.

התנקשות בפרנץ פרדיננד                  האיזון מופר                 אוסטרו הונגריה מכריזה מלחמה על בוסניה                  גרמניה פולשת לבלגיה.

הפלישה של גרמניה מפרה הסכם אי פלישה לבלגיה, בכך גרמניה מסמנת כי היא מזלזלת בהסכמים קודמים. תוך זמן קצת המלחמה הופכת עולמית וגוררת אחריה מדינות רבות. נפתחות 2 חזיתות- החזית המערבית והחזית המזרחית. איטליה עורקת בשנת 1915 מהברית המשולשת ועוברת לצד מדינות ההסכמה. המלחמה הופכת למלחמת חפירות. נוצר מאזן אימה שגובה מחירי נפש.

קרב גליפולי

מקרה נודע של מלחמת חפירות קשה: המערכה על גליפולי בהשתתפות חיילים אוסטרלים וניו-זילנדיים. את המערכה אישר הפרלמנט הבריטי בתחילת 1915. המטרה: פלישה לחוף גליפולי שבטורקיה כדי לפתוח נתיב ימי לרוסיה דרך הדרדנלים. זו הייתה האלטרנטיבה לחסימת הים הבלטי על ידי הגרמנים, ולאחזקת הכניסה לים השחור (דרך הבוספורוס) על ידי העות'מאנים

באביב 1915 נחתו על החוף יחידות ANZAC (כוחות מתוך צבאות אוסטרליה וניו זילנד), ניהלו קרב קשה ונפסד. יום הקרב, 25 באפריל, מצוין עד היום בארצות אלה (ANZAC Day, מעין יום זיכרון המתפקד באורח דומה יותר ליום עצמאות).

* הקרב הוא בחלק שמחבר בין אירופה לאסיה. הוא התקיים בהשתתפות של הכוחות האימפריה הבריטית אנ"ק. קרב קשוח, אף אחד לא הסכים לוותר בקרב הזה, הם הלכו עד הסוף כולו.

* זאת המלחמה הראשונה שבה הוחלט שכל מי שנהרג גם נחשב. חלק מזה היה הקמת אנדרטאות להרוגי המלחמה,  ותפיסת העולם של האחדת המצבות וריבוי האנדרטאות מלווה אותנו עד היום.

שינוי מגמה – 1916

1916 הייתה שנת מפנה, מקור השינוי בקרב על  (וורדן)Verdun , בצפון הגבול בין צרפת לגרמניה. הקרב נערך בין פברואר ליולי 1916, בהשתתפות שני מיליון לוחמים; מיליון מהם נהרגו (במלחמת פרוסיה-צרפת, 1870/1 נהרגו 150,000 איש)

כדי להסיט את הגרמנים מוורדן יזמו הבריטים מתקפה על הסום Somme, המחיר: 420,000 חיילים בריטיים נהרגו, 60,000 מתוכם ביום הראשון.

הסיבה להרג הסיטוני: "מלחמת החפירות", המתנהלת בין גלי לוחמים היוצאים משוחות, ברובים מכודנים, נגד יריביהם. השטח שבין השוחות הפך לשדה קטל, והחיילים ל"בשר תותחים".

* הלחימה היא שיטה פרונטאלית עם כלי נשק חדישים יחסית. אפשר להרוג ביתר יעילות בעיקר בגלל שהקרב מתנהל כמו בימים בעבר.

מלחמת העולם הראשונה

הרקע וההשלכות של מלחמת העולם הראשונה

מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית שנייה

תוצאות מלחמת העולם הראשונה

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: