שימוש במחשבים בחינוך – סיכום (פסיכולוגיה חינוכית)

בעבור הדור הצעיר טכנולוגיה זו של המחשב היא דרך חיים רגילה ומרבית המורים מתקשים עדיין במיומנותיהם הקשורים במחשבים אבל הם משקיעים בהשתלמויות המחזקות את כישוריהם בתחום ומעודדות אותם להרחיב את השימוש בכלי עזר זה ונצל את האפשרויות שהמחשב פותח. המחשבים ויכולת ההתחברות לאינטרנט מאפשרים לכל תלמיד להגיע למאגרי מידע ענקיים, לקיים דיונים עם מומחים בכל תחום ועם חברים המתעניינים באותו נושא בכל קצוות העולם. עושר מידע זה מרחיב את כיתת הלימוד ללא הכר ואפשרות הלמידה מרחוק הופכת על פיה את המתכונת המוכרת של מורה תלמידים בכיתה (סלומון ואלמוג, 1999). ברוב בתי הספר יש חדרי מחשב ואינטרנט המכתיבים אופן למידה חדש ומהיר יותר. המחשבים הנישאים והתקליטורים שבהם ניתן לאגור כמות מידע עצומה (כמו אנציקלופדיה בריטניקה המרוכזת בתקליטור אחד) מקטינים את חשיבותם של ספרי הלימוד הרגילים. בעזרת האינטרנט יכול התלמיד להגיע בקלות ובמהירות למקורות מידע על הנושא שעליו הוא עובד. בעזרת הדואר האלקטרוני הוא יכול להתקשר לאוניברסיטה ולבקש עזרת מומחים, לכל אוניברסיטה בעולם , הוא יכול ליטול חלק בניסוי שנערך במעבדות שונות בעולם ולהתעדכן בתוצאות הניסוי במהירות, יכול לבחון את עצמו בשאלוני אינטליגנציה, סגנונות לימוד, צורך הישג ומשתנים אחרים שבהם אנחנו עוסקים. באינטרנט החומר מוצג בצורה מעניינת בתוספת תמונות ואפילו צלילים וכאשר התלמיד מתעייף מעבודתו הוא יכו לשחק במשחקים, פעילות המהווה פסק זמן משחרר ומעניין מהלימודים.

סגנון למידה חדש נוסף הוא סגנון מקושר שמאפיינת אותו עבודה באמצעות המחשב והאינטרנט ולא עבודה באמצעות ספרים.  הלמידה הוירטואלית חוסכת מהתלמיד הגעה לכיתה והיא תשנה בקרוב את מערכת החינוך, את המבנה הקיים ואת שעות ההוראה, ויש להניח שחלק מהמקצועות יילמדו בלימוד עצמי.  סגנון לימוד באמצעות המחשב שונה מן הלימוד באמצעות הספרים היות שהתלמיד הפועל לבדו יכול לתקשר בזמן אמת עם חבריו, מוריו ועם כל מי שמתעניין בנושא הלימוד. בנוסף, הלימוד באמצעות המחשב מאפשר אינטראקציה בין הלומד לבין המכשיר: התוכנה מבקשת תשובות, הלומד משיב ועל סמך תשובותיו המחשב שואל או מעיר הערה נוספת הדורשת מן התלמיד תגובה. בדרך זו, הלמידה הופכת ללמידה פעילה בהרבה יותר מלמידה בבית הספר.

באוכלוסיית התלמידים המתקשים מסיבות שונות בלמידה, המחשב מאפשר משוב מידי ועידוד לכל הצלחה, למחשב סבלנות ללא קץ, אינו מתעייף, אינו מתעצבן והוא תמיד ידידותי .חצרוני ועמיתיו, 1999 מתארים ניסוי בו ניסו ללמד 4 ילדות הסובלות מנכות התפתחותית באמצעות המחשב. במחקר נמצא כיישנה השפעה ניכרת לתהליך הלימוד המשולב עם המחשב. כמו כן רמת הידע נשמרה גם לאחר תום תהליך ההוראה. גם  לילדים המחוננים פותח המחשב והטכנולוגיה הקשורות בו אפיקים רבים ואפשרויות חדשות של למידה והעשרה, ואפילו קיימים בארץ ובעולם אתרים שנבנים ע"י ילדים מחוננים – דרך נוספת לעידוד היצירתיות של אותם הילדים.

הטכנולוגיה החדשה מאפשרת גם למורה הנמצא במקום מסוים להעביר שיעור שבו משתתפים אלפי תלמידים המפוזרים על פני מקומות שונים בארץ ובעולם. תוך כדי השיעור התלמידים יכולים להגיב, לשאול שאלות ולהשתתף בצורה פעילה. האינטרנט משנה גם את תפקידו של המורה. מורים טובים ילמדו להשתמש באינטרנט ולשלבו בעבודתם ובכך יעדכנו ויעשירו הוראתם. במחקר שנערך בגן ילדים נמצא שילדים שנחשפים למחשב בתיווך מבוגר משפרים הבנתם מלידים שאינם זוכים לתיווך כזה (ניר-גיל וקליין, 1999) שילוב במחשוב בהוראה מחייב את המורה להעשיר את יכולת ההוקרה שלו, לשלב בין האינטראקציה  הבינאישית שאותה הוא תורם לבין הטכנולוגיה המעשירה שאותה תורם המחשב.

לצד יתרונותיו, לאינטרנט גם חסרונות, כל מי שחיפש חומר בנושא מסוים יודע כמה שהעבודה הזו מייגעת, לעתים היא מובילה לעשות כיוונים לא רלוונטיים וגם כאשר מאתרים חומר, לא תמיד ברורה מהימנותו של המאמר או של כותבו. מחקרים מעטים שנערכו משווים את תוצאות הלמידה של שיעורים הניתנים ע"י מורה עם שיעורים מרחוק כאשר לא נמצא הבדל בתוצאות הלמידה ויתרונו של האינטרנט אינה בתחום זה אלא באפשרויות ההעשרה שבלמידה.

חסלוני-נוימנד וולדמן, 1999 טוענות כי המכשור הטכנולוגי יכול לסייע אך לא להחליף מורה. הן מעלות אפשרות של קורס מתוקשב חלקית כמתכונת מועדפת לניצול יכולות התקשוב לתהליך הוראה-למידה. לפי אבינון, הלמידה העצמית רלוונטית לתחומי העניין האישיים של התלמיד ומגרה אותו. למידה מסוג זה מפתחת בו אחריות, הכוונה עצמית, בטחון עצמי, יצירתיות וחקרנות. המורה תורם ללמידה זו באמצעות הכוונה, ייעוץ, דרבון, סיוע, תמיכה ושותפות. האינטרנט ביחד עם הטלוויזיה הלימודית, הקלטות והרדיו מהווים כלים היכולים להעשיר ולהוסיף להוראה אך אף אחד מהם לא יכול להחליף את המורה הטוב העומד לפני כיתתו ומקיים אינטראקציה בינאישית אמיתית ומעשירה.

 

חזרה אל: למידהפסיכולוגיה בחינוך – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: