איוב פרק ל"ח-ל"ט: מענה ה' מן הסערה

ה' אומר "מי זה פה שמדבר דברים חשוכים? " כלומר, ה' כבר קורא לעזוב את חלציו.  איפה היית כשבראתי את העולם? בעצם ה' שואל אותו על כל הדברים של העולם, האם אתה יודע על מה העולם עומד? מה יסודות העולם??? יש פה תיאור של המיתוס של המלחמה בים (שרצה לפרוץ וה' שם לו דלתיים) הוא אומר לו איפה היית מה עשית בזמנים האלה? הוא מדבר מדבר מדבר. כל הפרק בכיוון הזה. עד כה דיבר על בריאת העולם, פיזיקת העולם.

בפרק ל"ט כעת מדבר על בעלי החיים בעולם. תיאור של ה' מאוד פעיל בעולם. כאשר האיילה יולדת – ה' עושה משהו. אתה יודע לספור את כל החדשים של כל בע"ח ובני האדם? אתה יודע כמה חדשים איילה אמורה להיות בהריון? בהמשך מדבר על עוד כל מיני בע"ח למיניהם והוא לא עושה שום דבר.

בסוף פרק ל"ט איוב עונה תשובה מאוד קצרה ואז ה' עונה על סוג של בע"ח שנקרא בהמות (פס' ט"ו) ואחר הוא עובר לתנים וכד' שהם מיתוסיות כאלה וה' שולט בהם ומנהל אותם ויותר חזק מהם. איוב – או שחוזר בו או שהוא אומר – אמרתי מה שהיה לי להגיד. בהמשך יש סוג של הסכמה והכרה שאיוב לא יכול לעמוד מול ה'. בעצם הוא אומר שהוא שמע עליו וכאשר הוא מתגלה ושומע את דבריו הוא מתחרט על כל מה שאמר וחוזר בו ואז מגיע סוף סיפור המסגרת.

בקיצור, הספר נשאר סתום בסוף! לא ברור אם איוב באמת מקבל את התשובהאו לא. זה תלוי בנו ובפרשנות שלנו.

חזרה אל סיכום ספר איוב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: