עמדת ארצות הברית לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה – סיכום

עם פרוץ מלחמת העולם השניה התנגד רוב האוכלוסיה האמריקאית לכניסה למלחמה. אמנם הציבור קיווה לניצחונן של מדינות המערב הדמוקרטיות על גרמניה ואיטליה, אך האמריקאים סרבו לקחת חלק פעיל במלחמה.

 

סיוע לבעלות הברית והערכות למלחמה: לאחר כניעת צרפת חששה ארצות הברית שגרמניה תנצח גם את בריטניה וארצות הברית תשאר לבדה מול גרמניה הנאצית השולטת על אירופה כולה. הנשיא האמריקאי רווזוולט העביר בקונגרס חוקים שאפשרו למכור נשק לבריטניה ולבעלות בריתה. חוק 'השאל והחכר' איפשר למכור נשק ומוצרים לבריטניה ללא תשלום במזומן. לאחר פלישת גרמניה לברית המועצות החלו האמריקאים לספק נשק וציוד גם לסובייטים. האספקה האמריקאית סייעה לבריטניה ולברית המועצות להתמודד מול ההתקפות הגרמניות. במקביל ארצות הברית השקיעה כספים רבים לחימוש והגדלת צבאה.

 

האמנה האטלנטית: באוגוסט 1941 נפגשו הנשיא האמריקאי רוזוולט וראש הממשלה הבריטי צ'רצ'יל וניסחו את 'האמנה האטלטית' – הסכם שהגדיר את מטרות המלחמה ואת יסודות ההסדרים שלאחר הנצחון.

 

עיקרי האמנה האטלנטית:

  • ארצות הברית ובריטניה אינן שואפות לספח לעצמן שטחים נוספים לאחר הניצחון במלחמה.
  • ארצות הברית ובריטניה לא תסכמנה להסדרים ושינוי גבולות הנכפים על העמים הנוגעים בדבר.
  • יובטח חופש העמים להגדרה עצמית.
  • יובטח חופש השייט בימים.
  • ארצות הברית ובריטניה תפעלנה בסוף המלחמה לפירוק החימוש.

 

משמעות האמנה האטלנטית: האמנה האטלנטית שימשה בסיס לשיתוף פעולה בין ארצות הברית ובריטניה ולקביעת מדיניות משותפת. האמנה חיזקה את הקשר בין המדינות עוד לפני שארצות הברית נכנסה למלחמה באופן פעיל.

 

המתקפה היפנית בפרל הרבור: בשנות השלושים החלה יפן לאמץ מדיניות תוקפנית באיזור האוקיאנוס השקט ובמזרח אסיה. היא כרתה ברית עם גרמניה הנאצית והחלה לכבוש שטחים במזרח אסיה. בקייץ 1941 הוחרפו היחסים בין יפן וארצות הברית. כדי לגרום ליפן לסגת מהשטחים שכבשה, אסרה ממשלת ארצות הברית על מכירת נפט ליפן והלאימה נכסים יפנים בארצות הברית. יפן נאלצה לבחור בין כניעה לדרישות האמריקאיות ובין עימות ישיר עם ארצות הברית. הממשלה היפנית בחרה בעימות צבאי.

 

ב-7.12.1941 תקפו מאות מטוסים יפנים את בסיס הצי הגדול בנמל פרל הארבור שבהוואי. ההפתעה האמריקאית הייתה מוחלטת. האמריקאים לא נערכו למלחמה בשטחם. היפנים השמידו 18 אוניות מלחמה אמריקאיות, 230 מטוסים והרגו ופצעו 5000 חיילים. בתגובה הכריזה ארצות הברית מלחמה על יפן. גרמניה, בעלת בריתה של יפן, הכריזה מלחמה על ארצות הברית. בזכות המתקפה על פרל הארבור זכתה יפן לשליטה זמנית במזרח אסיה ובאוקיאנוס השקט.

 

כניסתה של ארצות הברית למלחת העולם השנייה הייתה השלב האחרון בעיצוב מערך הכוחות הלוחמים. בצד שכונה 'בעלות הברית' ניצבו ארצות הברית, ברית המועצות, בריטניה וצרפת (שכבר נכנעה). מולן עמדו 'מדינות הציר' שכללו את גרמניה, איטליה ויפן. בשני מהצדדים השתתפו גם מדינות קטנות, אולם השפעתן על המלחמה הייתה שולית.

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

עוד דברים מעניינים: