מבצע ברברוסה – סיכום

המערכה בברית-המועצות ("מבצע ברברוסה")-יוני 1941

ב-2.6.41 פלשו 3 מיליון חיילים של גרמניה וגרורותיה לברה”מ, בחזית באורך של 3000 ק”מ, תוך הפרה של הסכם רינטרופ-מולוטוב בין שתי המדינות שהתחייבו לא להתקיף זו את זו. הגרמנים קראו למערכה "מבצע ברברוסה" והניחו שצבא ברה”מ יתפרק עד מהרה. צבא-ברה”מ (כ-2 מיליון חיילים לא כולל העתודות האדירות), לא ציפה להתקפה, ציודו נפל בכמות ובאיכות מזה של הגרמנים, תנועותיו היו מסורבלות, פיקודו חסר-ניסיון, ותורות המלחמה לפיהן פעל היו מיושנות.

בחודשים הראשונים של מבצע ברברוסה סבלה ברה”מ מאבידות גדולות, ועמדה בהן רק בזכות משאביה העצומים בכח-אדם. הרוסים העדיפו, כמו בלחמת העולם הראשונה, לקנות זמן תמורת שטחים, בתקווה שגרמניה תחלש במרחביה העצומים של ברה”מ. האסטרטגיה הצליחה, אך במחיר כבד – מיליוני חיילים נפלו חללים, ברה”מ איבדה את הארצות הבאלטיות, ומשאבים טבעיים ותעשייתים רבים וחשובים. גם יהודים רבים הומתו ע”י הגרמנים, לאחר שנתפסו בשטחים הכבושים. בסוף 41’ עמדו הגרמנים בצפון בשערי לנינגרד. במרכז בקירבת מוסקבה ובדרום בחצי-האי קרים וברוסטוב, לעומת זאת, הגרמנים לא השיגו הכרעה, ועם בוא החורף שהקדים, הוקפאו פעולותיהם. מסעות הבלקן של גרמניה גרמו לאיחור בתוכניות, שהיה כעת בעוכרי הגרמנים.  עם הצטרפות ארה”ב למלחמת העולם השנייה קיבלו הרוסים תקווה חדשה לעזרה מהמערב מאחר וגרמניה מצאה את עצמה לוחמת בשתי חזיתות בעת ובעונה אחת.  בעורף הגרמני החלו פועלות פלוגות פרטיזנים והגרמנים נאלצו להפריש כוחות רבים להגנת קווי-התחבורה הארוכים והפגיעים שלהם אולם הם לא הצליחו לבלום את הכוחות הלא מאורגנים הללו. בשל בלימת ההתקדמות ברוסיה נטל על עצמו היטלר ב-19.12.41 את הפיקוד על המבצע במזרח.

בקיץ 1942 ריכז היטלר את כל כוחותיו למתקפה בחזית הדרומית מתוך מטרה להשתלט על שדות הנפט בקווקז ולכבוש את שתי גדות הוולגה כדי לנתק את מוסקבה ממקורות האספקה שלה. הגרמנים נעצרו בצפון קווקז ולא הצליחו לכבוש את שדות הנפט. צפונה משם התקדמו הגרמנים והגיעו לשערי סטלינגרד אך נבלמו ולא הצליחו לכבוש את העיר גם לאחר קרבות קשים ביותר ("הקרב על סטלינגרד"). מבצע ברברוסה היה נקודת מפנה חשובה במלחמת העולם השנייה וייתכן כי היה הטעות הגדולה של היטלר של העריך נכונה את כוחם של הרוסים ולכן הפסיד את מלחמת העולם השנייה.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

זווית אחרת:

המבצע הצבאי הגדול בהיסטוריה

עוד דברים מעניינים: