כיבוש צרפת על ידי גרמניה במלחמת העולם השנייה -סיכום

כיבוש צרפת-מאי, יוני 1940

ראשי הצבא הצרפתי  סברו  שהיטלר ינסה  לשחזר את תוכנית שלייפן מ-1914, כלומר, יעקוף את קווי הביצורים של הצרפתים (קו מז'ינו) ויפלוש דרך בלגיה לצפון מערב צרפת. הצבא הצרפתי נערך לאפשרות כזו אך להיטלר היו תוכניות אחרות – ההתקפה המכרעת חצתה את לוכסמבורג וכוונה ליער-הארדנים ההררי שהצרפתים חשבו לבלתי-עביר לטנקים. קו-מז’ינו לא הגיע עד לשם וכוחות מועטים בלבד הושארו במקום. ב-14  במאי פלשו הגרמנים לצרפת ותוך זמן קצר הגיעו   אל האוקיאנוס האטלנטי.  הם המשיכו לאורך החוף וכיתרו את הכוחות הבלגיים, הבריטיים והצרפתיים בפלאנדריה. אלה ניסו לשווא לפרוץ דרומה, וב-28.5  נכנעו הכוחות הבלגיים. הבריטים והצרפתים נדחקו אל דנקרק, ומשם פונו ע”י צי אניות זעירות וסירות לאנגליה. הנשק הכבד הושאר בצרפת. ב-5.6 פתחו הגרמנים, לאחר שהכוחות הבריטיים יצאו מצרפת, במתקפה על שרידי הצבא הצרפתי. ב-1.6  הכריזה איטליה מלחמה על צרפת כדי לקבל חלק מכיבושיה של גרמניה בצרפת. התקפות האיטלקים בדרום נבלמו, אך הכוחות הצרפתים שנלחמו בגרמניה בצפון התפוררו ותוך שבועיים כבר היו הגרמנים בלב צרפת. חלק מהשריון הגרמני המשיך  לדרום-מזרח והגיע לגבול שוויץ, כשבכך הוא מאגף ממערב את קו-מז’ינו.  ב-16.6 התפטר ראש ממשלת צרפת, רינו, והוחלף בפטן, שיום לאחר מינויו ביקש שביתת-נשק מגרמניה, שנחתמה ב-22.6 . רק כ-1/3 משטחה של צרפת נשאר במה שנקרא “מדינת וישי” וכל השאר נותר בידי הגרמנים.. האיטלקים, שרצו חלק מצרפת, קיבלו רק חלק קטן באלפים ואת ג’יבוטי שבים-סוף, וזאת כדי שלא להמריד את המושבות הצרפתיות.  ב-3.7  תקפו הבריטים את צי צרפת באוראן ולאחר מכן נותקו כל היחסים בין צרפת לבריטניה.

כיבוש צרפת על ידי גרמניה הנאצית היה שלב חשוב במלחמת העולם השנייה. התמוטטותה המהירה של צרפת עשתה רושם קשה על כל שוחרי החופש באירופה ובעולם והתגבר החשש  שלא יהיה כוח בעולם שיהיה מסוגל להתנגד לצבא הגרמני. מן העבר השני, עלתה מאד יוקרתו של היטלר, לא רק בעיני צבאו ועמו אלא גם ביני עמים אחרים שהתחילו לבקש  את חסותו.

תנועת ההתנגדות בצרפת

רוב הצרפתים קיבלו עליהם את שלטון פטן אך חלק מן העם התנגד לכניעה וראה במעשיהם של פטן וחבריו השפלה לאומית ובגידה. אחד מהם, הגנראל שרל דה-גול, עבר לבריטניה, הקים שם את הוועד של צרפת החפשית וקרא  ב-18  ליוני לעם הצרפתי בצרפת ובמושבות להמשיך במלחמה.  אולם הוא לא נחל הצלחה גדולה והמושבות נשארו נאמנות לוישי .

 

הטבעת הצי הצרפתי  באוראן

לשם מניעת האפשרות שהצי הצרפתי יפול לידי הגרמנים, פנו הבריטים לצי הצרפתי שנמצא באוראן ובנמלים אחרים באפריקה, שיעבור לצידם, או שלפחות ימסור את אניות המלחמה הצרפתיות לידיהם.  הצרפתים סרבו ואז תקף הצי הבריטי והטביע חלק מאניות המלחמה הצרפתיות (יולי 1940). פעולה זו עוררה התמרמרות בקרב הצרפתים אולם הוכיחה כי נחושה דעתה של בריטניה להמשיך במאבק.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי /

עצות לפרודוקטיביות מאריך פרום

האם להיות עסוק זה להיות פרודוקטיבי? לפי אריך פרום, פוריות אמיתית היא לא לעשות הרבה אלא לממש את מי שאנחנו דרך מה שאנחנו עושים

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

עוד דברים מעניינים: