הקרב על בריטניה במלחמת העולם השנייה – סיכום

 "הקרב על בריטניה" הוא השם שניתן למתקפה הגרמנית על האי הבריטי במסגרת מלחמת העולם השנייה. היטלר שאף להלחם בבריה"מ ורצה למנוע מלחמה בשתי חזיתות. לכן בנאום ברייכסטאג ביולי 1940 הציע לבריטניה להגיע להסדר על חלוקת אזורי השפעה בעולם, גרמניה תשלוט על אירופה ואילו בריטניה תשמור על האמפריה שלה מעבר לים. צ'רצ'יל דחה את הצעת גרמניה והודיע שבריטניה תלחם בגרמניה הנאצית. כשהתברר להיטלר שלא יוכל להגשים יעד זה, החל בחודש אוגוסט בקרב  על בריטניה וניסה להכניע את בריטניה באמצעות מלחמה בים ובאוויר בלי לפלוש לאי הבריטי.

מטרת הגרמנים הייתה: להרוס את התשתית הכלכלית והצבאית של בריטניה, לפגוע במוראל של העם ולהביא לכניעתם. לצורך זה הגרמנים הפציצו את בריטניה ובמיוחד את העיר לונדון במשך כמה חודשים. מדובר בהפצצות כבדות באמצעות מאות מטוסים, הן על אזורי התעשייה והן על אוכלוסיה אזרחית ("הבליץ").   הגרמנים פתחו בהתקפות אוויריות על שדות תעופה ומתקני מכ"ם בריטים במטרה לערער את כושר ההתנגדות הבריטית. בספטמבר החל לתקוף את לונדון. חיל האויר הבריטי התאושש ותקף את המטוסים הגרמנים.

למרות כל ניסיונותיו של היטלר להכניע את בריטניה היא עמדה במערכה ולא נכנעה. בריטניה החזירה מלחמה בהפצצות על ערים בגרמניה במהלך שנת 1941.

אך האנגלים לא נכנעו בזכות:

  • העליונות של הטייסים הבריטיים והמטוסים הבריטיים.
  • כוח העמידה של האוכלוסיה הבריטית.
  • העידוד של ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל.
  • פענוח הצופן של המודיעין הגרמני.

הסיבות לכשלון הגרמני ולהצלחה הבריטית בקרב על בריטניה:

  1. הגרמנים לא התרכזו בהפצצות מתקנים טכניים כמו תחנות רדאר וכך יכלו הבריטים לגרום להם אבידות גדולות. על כל מטוס בריטי הופלו 4 מטוסים גרמניים.
  2. הפצצת לונדון גרמה לנטישת התכנית המקורית – הפצצת שדות תעופה.
  3. הבריטים הרחיקו את בתי החרושת מטווח המטוסים הגרמנים.
  4. המורל הבריטי והנהגתו של צ'רצ'יל שהיה מנהיג בעל שיעור קומה שמיזג באישיותו תכונות של אומץ לב, כושר פעולה, כריזמה ויכולת רטורית גבוהה.

באמצע מרץ הפסיקו הגרמנים את התקפותיהם.

כישלונו של היטלר בקרב על בריטניה, השפיע  על מהלכיו הבאים במלחמת העולם השנייה. זו הייתה הפעם הראשונה מתחילת המלחמה בה הפסידו הגרמנים בקרב, ונשבר המיתוס של גרמניה הבלתי מנוצחת. בעקבות קרב זה החלה מלחמת הצוללות באוקיינוס האטלנטי.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

עוד דברים מעניינים: