בית הבובות / איבסן – סיכום

"בית הבובות":  תקציר וניתוח המחזה

לפניכם סיכום קצר של המחזה "בית הבובות" ולאחריו קישורים לסיכומים מפורטים של שלוש המערכות.

המחזה "בית הבובות" מאת הנריק איבסן מתאר את תהליך ההתעוררות של נורה הלמר מאשלית הנחמה הביתית של רעיה. לאחר שנשלטה כל חייה על ידי אביה או בעלה תורוול, נורה סוף סוף מטילה ספק בבסיס של כל מה שהיא האמינה בו ברגע שנישואיה עומדים למבחן. לאחר שהיא לווה כסף מאדם בעל שם רע בשם קרוגסטד על ידי זיוף חתימת אביה, היא מצליחה לשלם עבור נסיעה לאיטליה כדי להציל את חיי בעלה החולה (הוא לא היה מודע להלוואה, מתוך אמונה שהכסף הגיע מאביה של נורה ). מאז, היא נאלצה להמציא דרכים להחזיר את ההלוואה שלה, וזהו המתח המניע את עלילת המחזה.

עלילה

ההצגה נפתחת בערב חג המולד, ואנו מגלים שתורוול הועלה זה עתה למנהל הבנק. שם הוא יקבל שכר עתק ויהיה בעל עוצמה רבה. נורה מתרגשת כי היא חושבת שסוף סוף תוכל לפרוע את ההלוואה ולהיפטר ממנה. האושר שלה, לעומת זאת, נפגע כשקרוגסטד הכועס ניגש אליה. זה עתה נודע לו שתפקידו בבנק הובטח לגברת לינדה, חברה ותיקה של נורה מבית הספר שהגיעה לאחרונה לעיר בחיפוש אחר עבודה. הוא אומר לנורה שהוא יגלה את סודה אם לא תשכנע את בעלה לתת לו לשמור על תפקידו. נורה מנסה לשכנע את תורוול לא לפטר את קרוגסטד, תוך שימוש בכל הטריקים הנשיים שלה, אך היא לא מצליחה. תורוול אומר לה שטבעו המושחת מבחינה מוסרית של קרוגסטד דוחה אותו פיזית ואי אפשר לעבוד איתו. נורה נעשית מודאגת מאוד.

למחרת, נורה מסתובבת בעצבנות בבית, מפחדת שקרוגסטד יופיע בכל רגע. החרדה שלה מופחתת על ידי התעסקות בהכנות למסיבת תחפושות גדולה שתתקיים למחרת  אצל שכן. כאשר תורוול חוזר מהבנק, היא שוב מתחילה להתחנן בעבור קרוגסטד. הפעם, תורוול לא רק מסרב אלא גם שולח הודעת פיטורים שהוא כבר הכין לקרוגסטד. הוא מבטיח לנורה כי יקח על אחריותו כל דבר רע שיקרה להם כתוצאה מהמהלך. נורה מתרגשת מאוד מההערה הזו. היא מתחילה לשקול את האפשרות שהפרק הזה ישנה את נישואיהם לטובה – כמו גם את האפשרות של התאבדות.

בינתיים, היא משוחחת ומפלרטטת עם ד"ר ד"ר ראנק שחושף בפניה שהוא גוסס. הם מנהלים שיחה אינטימית שבשיאה הוא מצהיר על אהבתו אליה, רגע לפני שהיא מבקשת ממנו עזרה כלכלית. השיחה שלהם נקטעת על ידי ההכרזה על נוכחותו של קרוגסטד וד"ר ראנק עוזב לבקשת נורה.

קרוגסטד אומר לה ששינה את דעתו ושעל אף שהוא ישמור על החוב, הוא לא יחשוף את סודה. במקום זאת, הוא רוצה לתת לתורוול פתק המסביר את העניין כך שתורוול יעזור לקרוגסטד לשקם את עצמו ולשמור על תפקידו בבנק. נורה מוחה נגד מעורבותו של תורוול. אבל לחרדתה של נורה קרוגסטד מכניס את המכתב בתיבת המכתבים של תורוול. נורה צועקת בקול שהיא ותורוול אבודים. ובכל זאת, היא מנסה להשתמש בקסמיה כדי למנוע מתורוול לקרוא את המכתב, ומפתה אותו הרחק מהמכתב. הוא מסכים לדחות את הטיפול בעסקיו למחרת והמכתב נשאר בתיבת המכתבים.

למחרת בלילה, לפני שתורוול ונורה חוזרים מהנשף, גברת לינדה וקרוגסטד נפגשים בסלון של בני הזוג הלמר. מסתבר שהשניים נאהבים ותיקים. גברת לינדה מבקשת לטפל בקרוגסטד ובילדיו ולעזור לו להפוך לאדם הטוב יותר שהוא יודע שהוא מסוגל להפוך. ההלמרים חוזרים מהנשף כשנורה נתמכת על ידי תורוול.  ד"ר ראנק מופיע להפרד בפעם האחרונה מנורה. לאחר שראנק הולך נורה חושפת את סודו (שהוא גוסס) כדי להדוף מעליה את תורוול. כשהיא רואה שתורוול הולך לפיכך לפתוח את מכתביו, היא מחליטה להתאבד.

נורה עומדת לעזוב אבל תורוול עוצר אותה. הוא קרא את מכתבו של קרוגסטד והוא זועם על תוכנו. הוא מאשים את נורה בהרס חייו. הוא בעצם אומר לה שהוא מתכנן לנטוש אותה, בניגוד לטענתו הקודמת שהוא ייקח על עצמו הכל. המשרתת מופיעה ומביאה פתק נוסף מקרוגסטד המיועד לנורה. תורוול קורא אותו ומתמוגג. קרוגסטד שינה את ליבו והחזיר את כתב-החוב. תורוול אומר במהירות לנורה שהכל נגמר אחרי הכל: הוא סלח לה, והניסיון הפתטי שלה לעזור לו רק הפך אותה לחביבה מתמיד.

נורה, שרואה את דמותו האמיתית של תורוול בפעם הראשונה, ומודיעה לו שהיא עוזבת אותו. אחרי שהוא מוחה, היא מסבירה שהוא לא אוהב אותה – ואחרי הלילה, היא לא אוהבת אותו. היא אומרת לו שבהתחשב בחיים המחניקים שניהלה עד עכשיו, היא חייבת לעצמה להיות עצמאית לחלוטין ולחקור את דמותה ואת העולם בעצמה. כשהיא עוזבת, היא מגלה לתורוול שהיא מקווה ש"נס" עשוי להתרחש: שיום אחד, אולי הם יוכלו להתאחד בנישואים אמיתיים. ההצגה מסתיימת בטריקת הדלת בדרכה החוצה.

סיכום מפורט של בית הבובות לפי מערכות

בית הבובות – מערכה 1

בית הבובות – מערכה 2

בית הבובות – מערכה 3

עוד דברים מעניינים: