המלט \ שייקספיר – תקציר

 

מלך דנמרק מת. חודשיים לאחר מותו, אחיו, קלודיוס, שעלה על כס השלטון במקומו, נושא לאישה את אלמנתו, המלכה גרטורד. הנסיך המלט, בנו של המלך המת, חוזר לאנגליה כדי להשתתף בהלוויות אביו, להיות נוכח בטקס הכתרת דודו ולהשתתף בחתונתה הבלתי צפויה של אמו לדודו. למרות שהמלט מתאבל על אביו ואינו מרוצה מנישואיה החפוזים של אמו, הוא אינו אומר דבר ואפילו מסכים לבקשתם של דודו ואמו להישאר ולא לחזור לאנגליה.

 

הורציו, ידידו של המלט, מדווח לו כי הוא ושני זקיפים שעמדו על משמר הארמון, ראו פעמים אחדות את רוח אביו של המלט בחשכת הלילה כשהיא צועדת בדממה לאורך חומות המבצר.

המלט מצטרף אליהם לשמירה, הוא מתייצב מול הרוח ומתחנן שידבר. הרוח מאשרת שהיא אמנם רוחו של המלך המת, שהכול מאמינים כי נפטר כתוצאה מהכשת נחש בעודו ישן בגן.

הרוח מגלה לנסיך המלט כי קלדיוס, הוא זה שהרעיל את המלך וגרם למותו.

הרוח מבקשת מהמלט לנקום את דמה בלי לפגוע בגרטרוד, אלא לתת לה להתענות על ידי מצפונה.

המלט נשבע לנקום את רצח אביו ולהביא שלום לרוחו הנסערת. הוא מחליט להעמיד פני משוגע כדי שיוכל להתבונן בקלדיוס, לעקוב אחריו ולוודא שאמנם הוא זה שרצח את אביו.

עוד לפני שהתרחשו האירועים האלה חיזר הנסיך המלט אחרי אופליה, בתו של פולוניוס, שר החוץ של המלך. כיוון שפולוניוס מכריח את אופליה לדחות את חיזורי המלט הוא בטוח שזו הסיבה לשיגעון.

קלדיוס לא מטיל בכך ספק ומזמן שניים מחבריו של המלט, רוזנקרנץ וגילדנשטרן, לרגל אחרי המלט ולגלות מה הסיבה לשיגעון שתקף אותו. אבל השניים נכשלים במשימה ואינם מצליחים להבין מדברי המלט מה הסיבה לשיגעונו.

בינתיים המלט מתכנן תוכנית שבעזרתה הוא מקווה לחשוף את פרצופו האמיתי של דודו. הוא משתמש בלהקת שחקנים נודדים שמגיעים לאלסינור כדי לתפוס את קלדיוס באמצעות ההצגה: "מלכודת העכברים", המספרת על רצח דומה לזה של אביו. המלך קלדיוס מגיב בחריפות על ההצגה בה הוא צופה, עד כדי הפסקת המופע ועזיבת המקום, ובכך מסגיר את עצמו וחושף את אשמתו.

 

המלט צמא לנקמה אבל אינו מוצא שעתה כושר (שעה טובה) להרוג את קלדיוס.

המלט מגלה לאמו את הסוד  ומייסר אותה בדברים על בעלה המת. כשהוא מגלה שמישהו מסתתר מעבר לוילון ומצותת (מקשיב) לשיחתם, הוא חושד שזה קלדיוס והורג את…פולינקס, שר החצר.

בתגובה, קלדיוס מרחיק את המלט מדנמרק ושולח אותו לאנגליה, כשהוא מלווה על ידי רוזנקרנץ וגילדנשטרן שקיבלו הוראה לחסלו. אבל המלט נמלט מפניהם,  ושולח הנחיות למלך אנגליה להוציא את הצמד להורג וחוזר לדנמרק.

אופליה, שבורת לב בשל התנהגותו של המלט כלפיה ואבלה על מות אביה, יוצאת מדעתה ומטביעה את עצמה בנהר. אחיה לארטס שחוזר מצרפת כדי לנקום את רצח אביו פולינקס, מחליט לנקום את מות אביו.

קלדיוס מגלה לו שהרוצח הוא המלט ומציע לו לפתות את המלט לתחרות של דו-קרב, שבמהלכה יפגע לארטס בהמלט בחרב טבולה ברעל.  תוך  כדי הדו-קרב לארטס והמלט נפצעים פצעים אנושיים. גרטרוד, שצופה בהם, שותה בטעות יין מורעל, שנרקח על ידי קלדיוס עבור המלט.

לארטס לפני מותו, מגלה להמלט את מזימתו של קלדיוס דודו ומבקש את סליחתו. המלט הורג את קלדיוס ובעצמו מתמוטט ומת.

 

פורטינברס, נסיך נורבגיה, מגיע לדנמרק ומשליט סדר בממלכה, הוא הופך למלך דנמרק ומצווה על טקסי אבלות לכבוד המלט המת.

 

 

עוד דברים מעניינים: