סיפור פשוט – פרק 14-18 – תקציר וסיכום

ראו סיכום ותקציר כל הפרקים של סיפור פשוט מאת עגנון

לסיכום הקודם: פרק 11-13 של סיפור פשוט

סיפור פשוט – פרקים 14-15 פרק הזמן בין האירוסין לנישואין

שיבוש מעודדת את השידוך בין הירשל למינה ושמחה בשמחות משפחת הורוביץ וצימליך. בהמשך הפרק מתוארות ההכנות לחתונה, להירשל ולמינה נתפרים בגדים אצל החייט.

הירשל ומשפחתו מוזמנים לפיקניק בכפר אצל משפחת צימליך ומתכבדים בסעודת כפר (תותים).

בדרכם חזרה הביתה ליבו של הירשל עצוב. נראה כי יש לו הכול, אך משהו חסר.המספר מתאר מחשבותיו של הירשל שהן תמצית מציאות חייו : "לא מאכלים טובים ואוויר נאה ולא כבוד וגדולה ועושר ונכסים מביאים את האדם לידי שמחה, אלא דבר אחד מכוסה מן הלב יש, אפילו כל טובות העולם בידיך ואותו דבר חסר אין הלב שלם ואין השמחה שלמה".

 

סיפור פשוט – פרק 16- טקס הנישואין

בתיאור טקס הנישואין הדגש הוא על האוכל ועל המתנות שבני הזוג מקבלים ולא תיאור רגשות ותחושות הנלוות לאירוע. בכן מודגש חוסר שביעות הרצון של הירשל מהאירוע.

כל אנשי שיבוש מגיעים לחתונה זו, שנחשבת לאירוע חשוב בעקבות מעמדן של שתי המשפחות. בכך מודגשת שוב חברת האנשים בשיבוש והערכים שלהם, המבוססים על ממון ומעמד.

בפרק זה סימנים רבים, המרמזים על הרעות העתידות להתרחש בחייהם של בני הזוג (רמזים מטרימים): הן הירשל והן מינה חיוורים ועייפים בזמן החופה. שני נרות דלקו , אחד למינה אחד להירשל, אחד הנרות כבה, דבר המהווה סימן רע. הירשל ניזכר בכת בהודו שבה קיימים מנהגי גירושין הקשורים בנרות הכבים. מחשבתו של הירשל על גירושין בזמן טקס החופה מרמזת על הבאות. גם מינה שקועה במחשבות על האהבה והיא אינה מבינה מדוע חיברו עליה שירים, היא אינה מאוהבת. אין לה דבר נגד הירשל "אלא אף בלא הירשל לא הייתה חסרה כלום".

 

סיפור פשוט – פרקים 17-18- שיגרת החיים לאחר הנישואין

בני הזוג מתגוררים בדירה אותה שכרה עבורם צירל. ישנו תיאור מפורט של הדירה והריהוט שבה, שוב מודגש מעמדם החברתי. ישנו שפע חיצוני, חומרי, אך לא שפע רגשי. אין האהבה שורה בביתם, אך ורק חיי שגרה. שיגרת חייהם מורכבת בעיקר מחוסר תקשורת, למינה מצבי רוח משתנים והירשל לא מבין אותה, ואינו יודע כיצד להתנהל איתה. הוא משועמם ממנה: אין להם נושאי שיחה משותפים, הוא אינו יכול לשתפה בשיחה על הספרים אותם הוא אוהב לקרוא, והיא מצידה מעייפת אותו ומשעממת אותו בתיאור חלומותיה וסודותיה בפרטי פרטים.

הירשל עובד שעות רבות בחנות , כאשר מגיע הביתה, מוצא לעיתים את סופיה ולעיתים את ברטה, ולפעמים כשהוא מתקרב לביתו הוא מייחל לכך שמינה לא תהיה לבדה כדי שלא יימצאו שניהם יחד.

צירל שולחת איתו דברי מתיקה למינה, לא כדי להיחשב לחמות טובה, אלא מכיוון שמינה מתאימה לה בהיותה פסיבית וכנועה ויהיה לה קל לשלוט בה ולנהל את חייהם.

הירשל ומינה מתארחים בחג הסוכות בכפר בסוכה של צימליך. מינה מתנהגת בפינוק רב, כולם משרתים אותה, היא מחליפה שמלות ללא הפסקה, ישנה הרבה מאוד שעות, לא אוכלת הרבה. לעומתה, הירשל לא ישן טוב ומתעורר משנתו עוד לפני שמאיר השחר.

בולט הניגוד בין הקשר הלא מוצלח שקיים בין הירשל למינה לבין הקשר החיובי שהיה קיים בעבר בין הירשל לבלומה. גם הירשל וגם מינה אהבו לקרוא ספרים ונהגו לעשות זאת לאור נרות בערב שבת. הם היו נפשות תאומות. לעומת זאת מינה אינה מתעניינת בתיאוריו של הירשל על הספרים שהוא קורא, והנרות שמקושרים אליהם הם נרות שכבים ולא שדולקים.

הירשל נזכר בבלומה, כאשר נזכר בסוכה שהייתה קיימת בבית מזל, המעסיק החדש שלה, אך הוא מדחיק מחשבות אלו מכיוון שמבין שהן אינן מועילות לו.

הסיכום הבא: סיפור פשוט – פרק 19

עוד דברים מעניינים: