סיפור פשוט – פרק 8-10 – תקציר וסיכום

ראו סיכום ותקציר כל הפרקים של סיפור פשוט מאת עגנון

לסיכום הקודם: פרק 6-7 של סיפור פשוט

סיפור פשוט – פרק 8

כאשר רואה בלומה את התנהגותו הכנועה של הירשל ורואה כי מינה צימליך מגיעה להתארח בבית הורוביץ, מבינה כי הקשר שלהם אבוד ומחליטה לעזוב את בית המשפחה.

בלומה נאבקת על חירותה ובוחרת לעבור לבית משפחת מזל ולעבוד שם. היא אינה מוכנה להישאר ולראות את הירשל הכנוע, היא שומרת על כבודה העצמי.

בלומה מדגישה כי היא בת חורין במחשבתה ובמעשיה בניגוד להתנהלותו הפסיבית והכנועה של הירשל, "אם ידיו אסורות אני בת חורין".

היא נזכרת באביה אשר פתח בפניה עולמות חדשים והעניק לה עושר רוחני.

הירשל מנסה לטעון נגד צירל, אך היא בערמומיותה מוכיחה לו כי בלומה אינה ראויה לו מכיוון שבחרה לקום ולעזוב אותו.

לאורך כל הפרק הוגה הירשל בבלומה ומנסה לדמיין את חייה החדשים. הירשל אינו יציב בתחושותיו: לעיתים כועס על מינה שמפריעה לחייו עם בלומה, ולעיתים כועס על בלומה על כך שעזבה אותו, ויתרה, ולא התייצבה יחד עמו מול הוריו.

 

לאחר שבלומה עוזבת את בית משפחת הורוביץ ועוברת לבית עקביה מזל כדי לטפל בתינוק, מסופר שהיו לה מחזרים רבים כמו גציל שטיין ודר' קנבינהוט, אך בלומה דוחה את כולם. אולי משום שלבה היה נתון להירשל.

 

סיפור פשוט – פרקים 9-10 מסיבת האירוסין

זהו אחד האירועים המשמעותיים ברומן, ונמשך על פני שני פרקים. משפחת הורוביץ מוזמנת למסיבת חנוכה בביתה של סופיה גילדנהורן, אשר זכתה בהגרלה ובכסף והחליטה לארח בביתה לסעודת לביבות של חנוכה.

הירשל אינו מוצא את עצמו בין האנשים. העשן המרובה של הסיגריות עם ריחות הטיגון של השמן, גורמים לו לא לחוש בטוב, הוא מרגיש כי הוא עומד להתעלף. כל הפרצופים נראים לו מטושטשים והוא מדמיין אותם כקלפים, הם נראים לו כולם אדומים ושחורים. הוא מרגיש בודד ובדיוק באותו זמן נכנסת אל הבית מינה. הוא מרגיש שהיא קרש הצלה עבורו, גם היא מגיעה לבדה ללא ההורים, יש לו עם מי לדבר והוא אינו חשבודד.

הירשל ומינה שוקעים בשיחה, יושבים סמוכים זה לזו, עד שחשים כי כולם מביטים. הירשל חש מבוכה. הוא לוקח את ידה של מינה כדי לגרום לה לחוש בנוח, ואז ניגשים אליהם ומתחילים לברך אותם בברכת מזל טוב וללחוץ ידיהם. סופיה מברכת את מינה בברכת 'מזל טוב'.מיד מגיעים גם הוריהם. הירשל נראה מדוכדך מאוד ושפוף.

נראה כאילו נוצרה איזו שהיא קנוניה . הירשל מתארס למינה לכאורה ובמקרה. החברה מפרשת את ישיבתם המשותפת כאהבה, וכופה עליהם אירוסין. החברה חורצת את גורלם. הירשל, בפסיביות שלו, נשלט ע"י החברה, נכנע ללחץ החברתי שהיא מפעילה עליו ואינו מתנגד לאירוסין האלה.

הירשל חושב לעצמו שאין בידו לעשות דבר ,ונזכר בדודו שהשתגע, חושב לעצמו כי אולי הוא עשה עצמו משוגע כדי למרוד ולברוח, יתכן כי גם הירשל  חושב על דרך מילוט למרות שכבר ברור כי אינו מסוגל לפעול כנגד מה שמוכתב לו.
בסעודה "הירשל ישב כאדם שנכנס לרשות שאינה שלו, נפשו הייתה נמוכה עליו ודעתו מפוזרת".

לסיכום הבא: פרק 11-13 של סיפור פשוט

עוד דברים מעניינים: