המספר ב-"התפסן בשדה השיפון" – סיכום

המספר ב-"התפסן בשדה השיפון" הוא מספר בגוף ראשון. השאלה אם הוא מהימן? נקודת התצפית הסובייקטיבית מונעת את האפשרות לוודא את אמיתות המסופר.

קיימות סתירות בין האידאלים או הערכים שהולדן מייצג או שואף אליהם והקורא הוא המסיק אותן מן הטקסט. אומנם במקרים מסויימים מגלה הולדן ביקורתיות עצמית ומודעות. למשל סוג הביטויים כמו: "אני יודע שזה נדוש" או הצהרות מסוג "אני יודע שזה ילדותי", מעידים על מודעות עצמית ועל כושר ניתוח גם לגבי דברים הקשורים בהתנהגותו הוא :מודעות זו מחלישה את ביקורתיות הקורא שכן הולדן חושף את חולשותיו אך מקומות כאלה הם מעטים בספר. בסך הכל הולדן הוא מספר המודע לחולשותיו. הוא פונה ישירות לקהל קוראיו ומודע לכך שהוא מספר הפונה לקהל. חוזר על ביטויים כמו"באמת". קיים פער בין המספר הולדן לבין המחבר המובלע והפער מערער את מהימנותו של הולדן.

שתי הדמויות האהובות על הולדן הן פיבי ואנטוליני אבל דרך הצגתם מעוררת בעיתיות לגבי מערכת הערכים של הספר. הולדן מביא מפיהם ביקורת והיא מחזקת את אי מהימנותו של הולדן כמספר. מצד אחד דברי הבקורת שלהם מהימנים  ובמבט ראשון דומה כי מערכת הערכים שלהם היא מערכת הערכים של המחבר המובלע-זו שהקורא צריך להזדהות איתה. מהימנותם מתחזקת גם משום שהערכים שהם מייצגים הם שקולים, מאוזנים ובוגרים משל הולדן. אבל אם נבדוק היטב את הפרטים הקשורים בהם נמצא דברים המערערים את מעמדו כמייצגות את מערכת הערכים של המחבר המובלע.

פיבי היא בת 9 וזה לא הגיוני שתייצג בגיל זה את ערכיו של המחבר המובלע. כמו כן לא תמיד היא עונה גם על צרכיו של הולדן. היא אוהבת סרטים ומוכנה לצפות באותו סרט מספר פעמים.פיבי כמו הנערות מסיאטל מעירה להולדן מפעם לפעם על סגנונו ועל הקולות שהוא משמיע(ע' 166,169). כלומר גם היא נתפסת לפרטים שטחיים ומגלה את חוסר ההבנה שמגלות אותן נערות שוטות. לפיבי יש חוקים משלה הקשורים בריקודים (173) אסור לצחוק בזמן הריקוד, אסור לזוז מהמקום בין ריקודים עד שהתזמורת תתחיל לנגן שוב, והרי הולדן שונא חוקים ומתעלם מקיומם.

גם במעמדו של אנטוליני יש פרטים המערערים את מעמדו כמייצג את מערכת הערכים של הספר: נרמז שנישא לאשתו בשל כספה, הם אוהבים להתנשק בפומבי ולפי הולדן התנהגות כזו היא מזויפת(183). כן הוא מעשן כמו קטר. 5 פעמים מצוין שהוא שותה.והנקודה המשמעותית ביותר נטיותיו ההומוסקסואליות.

מתוך הדוגמאות הללו ניתן לראות כי גישתו של המחבר המובלע ב-"התפסן בשדה השיפון"  היא דו ערכית.

סיכומים נוספים על "התפסן בשדה השיפון":

משפחתו של הולדן

מסעו של הולדן

 התפסן בשדה השיפון – אמצעים אומנותיים

דמותו של הולדן

רקע על התפסן בשדה השיפון

הולדן קולדפילד כאנטי גיבור

התפסן בשדה השיפון כרומן חניכה

המספר ב-"התפסן בשדה השיפון"

דמויות המשנה ב-"התפסן בשדה השיפון"

מוטיבים ב-"התפסן בשדה השיפון"

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: