פראדל / דבורה בארון – סיכום, תקציר וניתוח

לפניכם סיכום מקוצר של "פראדל" מאת דבורה בארון, כאן תוכלו למצוא סיכום מפורט של פראדל.

הסיפור הקצר "פראדל" מאת דבורה בארון שייך למחצית הראשונה של המאה ה-20 .מעשה בצעירה ושמה פראדל, שבילדותה מתו הוריה והורישו לה את ביתם המרווח. לאחר שהתייתמה עברה לגור בבית קרוביה – איסר לוין והדודה רחה. משבגרה שידכו לה את אברהם נח, שהתאים במעמדו החברתי למעמדה (בר אבהן – בן למשפחה מכובדת וגם משכיל). אהבה בין בני הזוג לא התפתחה. אברהם נח, בעלה של פראדל, מתחמק ובורח מקשר עם פראדל. במשך היום הוא שקוע בעסקי מסחר ומלמד בהתנדבות חשבון בבית הספר המקומי לילדי עניים. בזמן הארוחות לא נקשרת ביניהם שיחה.
בילדותה גרה פראדל בשכנות לאלמנה שרה לאה והבן שלה, חיים רפאל. שרה לאה אהבה את פראדל כבת וחיים רפאל שיחק איתה. בבגרותם, התאהב חיים רפאל בפראדל, אך זו לא השיבה לו אהבה. ידידם של שרה לאה וחיים רפאל ניסה לשדך ביניהם, אך נידחה

בהתנשאות על-ידי דודה של פראדל, איסר לוין.לאחר שלוש שנות נישואים חל מפנה בחיי הזוג: נולד להם תינוק והבית שהיה עד כה קודרודומם, הפך לצוהל. ריח של דבש חם ותבשילים התפשט בבית. לידת התינוק משנה את יחסו של הבעל "שהציץ אל פראדל בעיניים לחות מחנינה וחרדת לב". אך התינוק חלה ומת.

אברהם נח חוזר לעיסוקיו וגם למשחקים עם חברו זאויל אלקהס. לאחר מות התינוק השתנה המראה של פראדל לרעה. היא כבר לא יפה כבתחילה, האור בעיניה כבה. מדי פעם מתארחת פראדל אצל דודתה ושם היא שופכת את ליבה. פעם התארחה אצל פראדל אחותו של אברהם נוח. האח והאחות שרים ושמחים ביחד ואילו פראדל יושבת לבדה על הספסל שמחוץ לביתה. כולם מבינים שאין סיכוי לנישואים ושעליהם להפרד ורק פראדל מסרבת לקבל אמת זו וממשיכה להאבק למען הצלת הנישואים, תוך השפלה עצמית. היא מתלבשת לכבודו, משמינה לכבודו ומשרתת אותו בהתרפסות. היא זוכה מאברהם נח רק לבוז ולזלזול. ליחס זהה זוכה פראדל גם מאנשי העירה. בינתיים מסכן חיים רפאל את חייו במגוון דרכים משום שמאס בחייו בעקבות אהבתו הנכזבת לפראדל.

יום אחד חלה אברהם נח ופראדל דואגת לו ומטפלת בו במסירות רבה. היא מקוה שבעלה ילמד להעריך אותה וישיב לה יחס חם. אולם משהחל אברהם נח להחלים, ברח מהבית כדי לשחק שחמט בבית חברו. גיטל המבולבלת ממהרת להודיע לכל אנשי העירה "ראו איך הוא שחט אותה".

אברהם נח מקבל עבודה מחוץ לעיירה ועוזב את הבית. מאחור נשארת פראדל המקוה שהריחוק דווקא יקרב ביניהם. אברהם נח דוחה את הביקור בבית ופראדל ממתינה לו, לבושה יפה ואוכלת בקצה השולחן, כדי לשמור על נקיון הבית. ויום אחד חוזר הבעל לביקור. פראדל מקבלת אישור ללכת לטבילה במקוה, כאשר כל אנשי העירה צופים במתרחש. והנה, מששבה פראדל מהמקוה, מחליט אברהם נח לחזור במהירות אל מקום עבודתו לתמהון כולם. פראדל הפגועה מבינה סוף סוף שיש לסיים את הנישואים הכושלים והיא מבקשת גט. לאחר הגט נישאים פראדל וחיים רפאל ונולד להם בן מוצלח. סיום אופטימי.

ראו גם: "שפרה" \ דבורה בארון – סיכום

כאן תוכלו למצוא את כל הסיכומים בספרות לבגרות באתר

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו