מושגים בסוציולוגיה: סטטוס, מערך סטטוס, קונפליקט וסטטוס שיוכי והישגי

סטטוס (בעברית: מיצב)- הגדרה: מעמד חברתי של הפרט כפי שנתפס ע"י הכלל. הסטטוס הוא כינוי למיקום החברתי של הפרט במערכת חברתית כמו: מוסד, משפחה, קהילה וכד'. לכל סטטוס יש הגדרות של תפקידים, זכויות, חובות וציפיות שעל פיהם האדם הממוקם בסטטוס הנ"ל אמור להתנהג. כאשר אנשים נמצאים בסטטוס מסוים זמן רב, הם נוטים להזדהות איתו לאורך כל חייהם.

מערך סטטוס

ישנם סטטוסים רבים בחברה ורוב בני האדם אוחזים בכמה סטטוסים בעת ובעונה אחת, ואלה הם מערכי הסטטוס שלהם. כאשר נולד לזוג הורים בן, הוא נכנס לסטטוס "בן להוריו" ובנוסף מחליף סטטוסים כגון: תינוק במשפחתון, פעוט בפעוטון, ילד בגן וכך הלאה. באותו הזמן הוא יכול להחזיק בסטטוסים נוספים כגון שחקן בנבחרת, מזכיר כיתה וכו'.

קונפליקט סטטוס

לאדם בחברה מפותחת ומודרנית, ישנו מערך סטטוס הבנוי מסטטוסים שונים שנמצאים לרוב במתח מתמיד משום שהחברה לא יכולה לקבל אדם בעל מספר גדול של סטטוסים ותמהר לתייג אותו לתחום מצומצם. לדוגמה, אדם שסוחר בחלפים ומשמש כגבאי בבית כנסת, בעל, אבא, סבא, חבר ושחקן ברידג'- גורם לקונפליקט סטטוס, כי אף סטטוס לא יכול לתאר אותו באופן מלא. לכן, החברה בוחרת להציב אותו בסטטוסים הייחודיים ביותר לו כמו סוחר חלפים וגבאי.

סטטוס שיוכי

סטטוס שיוכי הוא סטטוס הנרכש באופן אוטומטי וקשה לשינוי. הסטטוס נרכש לעיתים מרגע הלידה וגם במהלך החיים. הסטטוס מסמל את השתייכות האדם למשפחה, קהילה, חברה, לאום, דת וכד'. אדם כמעט ואינו יכול להחליף את הסטטוס השיוכי שלו למעט מקרים של הרמת דת או החלפת קהילה או מקום. החברה מייחסת חשיבות רבה לסטטוס השיוכי ופעמים רבות מצפה מימנו להגיע למיצה ההישגי שתואם את הסטטוס השיוכי שלו.  

סטטוס הישגי

סטטוס הנרכש ע"י הישג אישי של הפרט בחברה. ע"מ להגיע לסטטוס זה על האדם לבצע פעולה מסוימת שתכניס אותו לסטטוס. סטטוס הישגי יכול להיות נוסע במונית שהיה אדם שעצר מונית, נכנס אליה וכעת הוא בסטטוס השיגי של "נוסע במונית". סטטוס הישגי אחר הוא של איש עסקים שקיבל את הסטטוס לאחר פעילות ממושכת בעולם העסקים.

ראה גם:

סמל סטטוס

דימויי סטטוס

חזרה אל: מילון מושגים ומונחים בסוציולוגיה

למה טעם טוב שווה הרבה כסף?

סוגי ההון: 11 דרכים שונות להיות עשיר

על תרבויות אינדבידואליסטיות ותרבויות קולקטיביסטיות

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אוסף מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות מכיוון שונים: מוטיבציה בעבודה, בחינוך, ללמידה ועוד. משפטי מוטיבציה וציטוטים ולהצלחה, מחקרים והרצאות

עוד דברים מעניינים: