התבססות הליברליזם באנגליה הויקטוריאנית

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק אנגליה הויקטוריאנית

לאורך כל המאה ה-19והתקופה הויקטוריאנית בריטניה עוברת תקופה של שקט יחסית. מ- 1816- 1848 היא תקופה שקטה מבחינתם של הבריטים דבר שמאפשר להם להתנתק מהתוכנית של מטרניך. בשנות ה- 20 עד ה-30 הבריטים נאבקים נגד הסולטאן התורכי על עצמאות היוונים, הם נאבקו גם על עצמאות הבלגים במהלך שנות ה-30 של המאה ה-19 ולמען שחרור המושבות הספרדיות במרכז ודרום אמריקה מתוך אינטרסים שונים. בריטניה פסחה על אביב העמים וזה נבע מהסבלנות הבריטית אך בעיקר בגלל שהמערכת הבריטית הייתה מספיק גמישה כדי למנוע זעזועים שכאלה. מעמדות הביניים היו מוכנים להגמיש את התביעות שלהם, הפרלמנט היה מוכן לווסת כוחות ולגלות אורך רוח ולבוא לקראת מעמדות הביניים והפוליטיקאים היו מוכשרים ונבונים מספיק בכדי לדלג על אירועים מהפכניים (התפרצויות בקרב ההמונים בערים מסוימות). גם מעמד הפועלים סבלני הוא לא עוין ומילטנטי כפי שהיו עמיתיו הצרפתים אוסטרים וגרמנים וזה נובע לא מעט מהעובדה שהחל מ-1815 הממשלים השונים התאימו עצמם למציאות חדשה שבה מעמד הביניים צובר כוח והשפעתו הפוליטית והכלכלית מתרחבת וזה בא לידי ביטוי באותם רפורמות חברתיות ופוליטיות שדיברנו עליהם. זה פרץ החוצה לאחר פלמרסטון מת הוא היה ראש הממשלה הבריטי בשתי קדנציות 1855-1858 ו- 1859-1865 כאשר ב-1865 הוא מת ואז הליברליזם פרץ החוצה כי הוא שמרן ולכן הוא בלם את התפתחויות בריטניה למרות שמבחינת סחר חוץ הוא היה יותר ליברלי. מותו הביא לשחרור של כוחות ליברלים במערכת הפוליטית הבריטית. אנחנו רואים לא מעט אריסטוקרטים שתומכים ברפורמות ליברליות בגלל ההבנה שפני הדברים משתנים, התקופה המשתנה ולכן עדיף לשנות את המערכת הפוליטית מאשר להפסיק להתקיים ולכן היא חייבת לתמוך ברפורמות האלו בכדי לחזק את מעמדה. עד שנות ה-60 של המאה ה-19 רוב ראשי הממשלות הם ליברלים החל משנות ה-60 עולים כוחות מעמדות הביניים ורואים יותר ויותר אנשים מקרב מעמדות הביניים שהופכים לראשי ממשלה ובעלי תפקידים בכירים בממשלה.

מדיניות פנים.

פעילות כלכלית חופשית שמלווה בהורדת עול מיסים. שיפור מהותי בתנאים הסוציאליים.כל זאת ללא מהפכות אלא באמצעות רפורמות הדרגתיות לאורך זמן.

מדיניות חוץ.

סחר חופשי בינלאומי זה המוטו של המדיניות הליברלית מבחינה פנימית ובינלאומית הכל מנוהל בכדי להבטיח סחר חופשי ובכדי לשמור על דרכי הסחר החופשי.

הליברליזם הבריטי בא מהעובדה שהמוסדות הפוליטיים שם סולידיים וחזקים ולכן הם  יכולים לאפשר לעצמם גמישות ותיקונים ולכן הוא לא בא מתוך ראייה ששוללת או רוצה לבלום את תפקידה של המדינה במסגרת החברה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: