סיכום המהפכה התעשייתית – גורמים ושאלות

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק המהפכה התעשייתית

כשאנחנו מדברים על המהפכה התעשייתית צריך לזכור ששלושה גורמים אפשרו אותה:

1) סובלנות דתית– עד המהפכה התעשייתית אנגליה נקרעת ע"י מחלוקות דתיות.

2) צמצום הפיקוח הממשלתי ע"י גילדות ורשויות הממשלתיות דבר שמעודד אינדיבידואליזם –אפשר לצבור קניין אישי ואפשר לפעול בכדי להגדיל את הקניין הפרטי .

3) שינוי בגישת החוק כלפי הקניין הפרטי הגישה הופכת להיות יותר ליברלית כלפי הקניין הפרטי (כמו חוק הפטנטים).

המהפכה התעשייתית הייתה מסובב והגורם להתגברותו והתפשטותו של עיקרון חלוקת העבודה-ברגע שיש מכונות וענפי תעשייה אתה מתמקצע בתחום מסוים כי יש הבנה שאי אפשר להתמקצע בכל התחומים. עקרון חלוקת עבודה החל בתחילת המאה ה-18 עוד לפני המהפכה התעשייתית וכשבאו ההמצאות והחידושים התעשייתיים היה ניתן חלק את העבודה בצורה כזאת שכל אחד עובד על תהליך מסוים או על מוצר אחד ואז כושר התפוקה גדול יותר וגם מניב פירות. זה לא מפליא שבאנגליה רווחו ההמצאות כי מדובר בחברה שמייחסת חשיבות רבה לערכי הרוח ויש לה זרם חשיבה מדעי . זרם החשיבה הזה הוא אחד מהמקורות העיקריים של המהפכה התעשייתית לפחות בבריטניה-בהשפעה של אותם הוגי דעות אנגליים מדעי הטבע עברו תהליך של התנערות מההשפעה המטאפיסית והם התפצלו לענפים שונים. הפיצול במדעים מביא להתפצלות במקצועות התעשייתיים. חלוקת העבודה היא חשובה כי היא מתעלת אותך לעסוק בתחום מסום ולהשתכלל בתחום שלך. לסיכום יש שתי שאלות שצריך לשאול אותם:

  • מדוע לא התרחשה המהפכה התעשייתית קודם למאה ה-18?

המצאות ראשונות היו כבר מהמחצית הראשונה של המאה ה-18 אבל לקח זמן עד שהם השתכללו לכדי יישום חלק מההמצאות נכשלו כי לא הוקדש להם די זמן ומחשבה לפיתוח ולא היו חומרים מתאימים לפיתוח כמו כן לעובדים עצמם לא הייתה מיומנות מקצועית או יכולת להסתגל לשינויים. מעבר לכך היה צורך להמתין שתהיה כמות גדולה של הון שניתן יהיה להשקיע אותה אלא שההון הזה יהיה זול  כי לא משקיעים הון שהוא יקר מדי. בגלל שלא היה הון אז לא הייתה תשתית תעשייתית מספיקה וזה התאפשר רק לאחר גידול בהון. יש גם עניין של מונופוליסטיות קצב התפתחות איטי וצווארי בקבוק בייצור התעשייתי כלומר אין לך אפשרות לספק את ביקוש הצריכה דברים אלה גרמו לכך שהשינויים היו הדרגתיים ולא מהפכניים.

  • מדוע אנגליה הייתה הראשונה שעברה תהליך זה?

הכלכלה האנגלית במאה ה-18 לעומת כלכלות אחרות מעידה שהמהפכה התעשייתית באנגליה הייתה יוצאת דופן. אחד הטיעונים אומר שהשינויים הכלכליים ביבשת האירופית איטי יחסית לאנגליה כי המבנה האגרארי באירופה לא מאפשר שינויים חדים. טיעון שני אומר שיש הבדל באישיות בין האנגלים לבין שאר האירופאים וההבדלים באישיות הם קובעים יותר מההבדלים בנסיבות. טיעון שלישי אומר שלמעשה יש הצטברות של פקטורים כמו טכנולוגיה , כלכלה חברה ופוליטיקה שהעניקו לאנגליה יתרון בתחום התעשייה  כי היא הייתה מפותחת יותר מאשר שאר המדינות האירופאיות אבל אם לוקחים את הפקטורים של הכלכלה הבריטית לעומת הפקטורים של הכלכלה בשאר מדינות אירופה לא מוצאים שוני רב . כמו כן השאלה היא לא באמת מדוע זה קורה דווקא באנגליה אלא מה הסיבה שמתרחשת מהפכה?

יש שלוש תזות לסיבה מדוע יש מהפיכה:

1) תיאורית האדם הדגול שהגאונות שלו משרה על הקדמה. ז"א שהוא בגאונותו מפתח יוצר ומקדם.

2) תיאורית הצורך שרואה את הממציא ככלי שנמצא שבוי בידי כוחות קוסמים והם משרים את השפעתם על היוצר והוא ממציא את ההמצאות .

3) המצאות ושינויים שבאים כתוצאה מהצורך הכלכלי להרוויח.האדם ממציא בכדי להרוויח כסף.

שלושת התיאוריות אינן מתאימות כי בספרות המדעית יש התייחסות להתקדמות הטכנולוגית כתהליך אקראי שלא נובע מתהליך של חיפוש בטוח מתוכנן וברור מראש. ההסבר המקובל הוא שהמהפכה התעשייתית הראשונה הייתה אירוע נרחב בניסיון ההיסטורי האנגלי והמהפכה קשורה לתנודות בכלכלה הבריטית ולפיכך לניסיון הזה הייתה לו שם השפעה גדולה באנגליה מאשר במדינות אירופה שלקח להם עוד 100 שנה עד שהמערכות הכלכליות שם הבשילו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: