היום בהיסטוריה: אריאל שרון עולה להר הבית ומצית אינתיפאדה (28.9.2000)

ה-28 בספטמבר, 2000:

יש מי שאומר שזה היה רק הטריגר ושהפלסטינים רק חיפשו תירוץ להתחיל בעוד סבב של אלימות, יש מי שאומר שזו הייתה פרובוקציה מכוונת שסללה את דרכו ספוגת הדם של שרון לראשות הממשלה. כך או כך, כאשר אריאל שרון, מי שהיה בזמנו יו"ר הליכוד והאופוזיציה, החליט שזה הזמן הנכון לממש בפועל את האמירה "הר הבית בידינו" התוצאה המיידית הייתה מהומות ועשרות פצועים משני הצדדים. בטווח הארוך היא הייתה יריית הפתיחה של האינתיפאדה השנייה שגבתה את חייהם של למעלה מ-5,000 איש (1,178 ישראלים, 3,980 פלסטינים ו-50 זרים) ולמעלה מ-40,000 פצועים.

שרון, שהיה דמות לא בדיוק פופולארית בקרב הציבור הפלסטיני, הוסיף שמן למדורה שכבר החלה להתפתח בעקבות כשלון שיחות קמפ דיוויד והמבוי הסתום אליו נקלע האופק המדיני. היו מי שטענו לתכנון פלסטיני מוקדם ומכוון והיו מי שטענו למהלכים שגויים של צה"ל או אפילו האשימו את הנסיגה הישראלית מלבנון כמה חודשים קודם לכן כאירוע שנתן רוח גבית להתקוממות פלסטינית. כך או כך הישראלים והפלסטינים (וכן ערביי ישראל) מצאו את עצמם בסבב אלימות בן 4 שנים.

שרון מצידו לא התרגש כל כך מתוצאות מעשיו ואמר באותו יום:  "באנו לכאן עם מסר של שלום. איזה חירחור ריב יש כשיהודים באים לבקר במקום המקודש להם ביותר? אני באתי לכאן כמי שמאמין בחיים משותפים בין יהודים לערבים". 

כתבה של ערוץ 10 על עלייתו של שרון להר הבית (ולראשות הממשלה)

עוד דברים מעניינים: