היום בהיסטוריה: פיגוע לבן נגד התנועה לזכויות שחורים בארה"ב (15.9.1963)

ה-15 בספטמבר, 1963:

נזקי הפיצוץ

הכנסייה הבפטיסטית של רח' 16 בבירמינגהם, אלבמה, שימשה לא רק כבית תפילה לקהילה השחורה ברובה אלא גם כמקום מפגש למובילים של תנועת זכויות האזרח, בהם ד"ר מרטין לותר קינג ג'וניור ונקודת המוצא של הרבה מההפגנות למען שוויון זכויות לשחורים.

חברים בארגון ה"קו קלקס קלן" עשו לעצמם מנהג להעביר למשטרה התראות שווא על פצצות במבנה בזמן פגישות של התנועה לזכויות האזרח ותפילות, אך ב15 בספטמבר 1963 הם גם הפכו את האיומים האלו למציאות.

מרבית חברי הקהילה הצליחו לצאת מהבניין לפני שהפצצה התפוצצה בצידו המזרחי, למעט ארבעה ילדות צעירות. סינתיה ווסלי, אדי מיי וקרול רוברטסון בנות ה-14 ודניז מקניר בת ה-11 נמצאו קבורות תחת ההריסות של מרתף הכנסייה. יותר מ-20 אנשים אחרים נפצעו בפיצוץ.

ההתקפה הייתה השלישית בתוך 11 ימים ובאה בתגובה להחלטה של בית המשפט הפדרלי להפוך את בתי הספר של אלבמה למעורבים בין שחורים ולבנים. בעקבות הפיגוע התאספו מפגינים שחורים רבים באתר ומושל המדינה ג'ורג' וולאס (שהתנגד נחרצות לעירוב) שלח כוחות משטרה על מנת לעצור את ההפגנה. אלימות התפרצה בבירמינגהם שהובילו למותם של שני צעירים שחורים ולמעצרם של מספר אחרים.

ארבע ההרוגות במתקפה

למרות שלכל תושבי בירמינגהם היה ברור מי מחזיק את האקדח המעשן של הפיצוץ, עבר זמן רב עד כדי גיחוך בטרם הצליחו הרשויות להביא מישהו לשאת בדין על הפיצוץ. התובע המחוזי של אלבמה פתח את המקרה מחדש רק 14 שנים מאוחר יותר, ב-1977, בחקירה שהובילה למעצרו ומשפטו של מנהיג ה"קו קלס קלן" רוברט אי.צ'מבליס שהורשע בארבעה סעיפים של רצח מדרגה ראשונה.

על פי עדותה של אחייניתו, צ'מבליס אמר לה כי היה ברשותו "מספיק חומר נפץ על מנת לשטח את בירמינגהם". הוא מת בכלא ב-1985. במאי 2001, תומאס בלנטון נמצא אשם אף הוא ברצח וקיבל ארבעה מאסרי עולם. בשנה שלאחר מכן קיבל בובי פרנק את אותו גזר הדין ומת בכלא שנתיים אחר כך. חשוד רביעי, פרנק קאש, מת ב-1994 לפני שהספיק לעמוד למשפט.

מעט מידי מאוחר מידי? אולי. אבל אפשר להתנחם בעובדה שהזעם בעקבות הפיצוץ בכנסייה בבירמינגהם והדי הפיצוץ סייעו בקבלת הדחיפה הדרושה לחקיקת חוק זכויות האזרח ב-1964 וחוק זכויות ההצבעה ב-1965 שהובילו לסיום האפליה החוקית נגד שחורים בארצות הברית.

נשיא ארה"ב ג'ון קנדי אמר בעקבות הפיגוע משהו שיכול לצערנו להיות רלוונטי לישראלים עד היום:

"אם אירועים אכזריים וטראגיים אלו רק יוכלו להעיר את העיר ואת המדינה, אם הם רק יוכלו להעיר את כל האומה הזה ולהביא אותה להכיר במשגה של שנאה ואלימות, אזי זה לא מאוחר מידי בעבור כל הנוגעים בדבר להתאחד בצעדים לקראת התקדמות שוחרת שלום לפני שעוד חיים יאבדו"

עוד דברים מעניינים: