היום בהיסטוריה: היום שארך 11 ימים (14.9.1752)

14 בספטמבר, 1752:

אם תפתחו ספר היסטוריה בריטי ותנסו לגלות מה ארע בתאריכים 3-13 בספטמבר 1752 אתם לעולם לא תצליחו ומסיבה טובה מאוד: הימים האלו מעולם לא התקיימו.

בליל ה-2 בספטמבר, 1752, הלכו תושבי האימפריה הבריטית לישון והתעוררו למחרת לתאריך 14 בספטמבר. לאן נעלמו 11 ימים? הם היו הקורבנות הנשכחים של המעבר מלוח השנה היוליאני ללוח השנה הגרגוריאני שמוכר לכולנו כלוח השנה הלועזי.

מטרת המהלך הייתה לסנכרן את אנגליה עם שאר אירופה שרובה המכריע עבר כבר מזמן ללוח השנה החדש שהכניס האפיפיור גרגוריוס ה-13 כבר בשנת 1582. כלומר, 170 שנים הם הזמן שבו לוקח לבריטים לבלוע את הגאווה שלהם וליישר קו עם החיים מהצד השני של התעלה.

אולם מלבד גאווה ייתכן והייתה לבריטים סיבה נוספת להשהות את המעבר מהלוח היוליאני, שהוכנס לשימוש על ידי יוליוס קיסר בשנת 45 לספירה ויצר לא מעט בעיות בסינכרון החגים והעונות, ללוח החדש. מאחר והאפיפיור הקתולי הוא שעמד מאחורי השינוי, מדינות פרוטסטנטיות (כמו אנגליה וגרמניה) הביטו בכל העניין בחשד ואולי אפילו כניסיון לחתור תחת הרפורמציה. לפי כמה דיווחים (שהיסטוריונים לא ממהרים לקבל) המעבר בין לוחות השנה לווה בהפגנות ומהומות באנגליה ואנשים הצועדים ברחובות בדרישה "להחזיר לנו את 11 הימים שלנו". בצד השני של האוקיאנוס האטלנטי השינוי דווקא התקבל בקלות יחסית, כמו שכותב בנג'מין פרנקלין: "זה נחמד בעבור אדם זקן להיות מסוגל ללכת לישון ב-2 בספטמבר מבלי שיצטרך לקום עד ה-14 בספטמבר".

עוד דברים מעניינים: